رزمایش دریایی مقابله با دزدی دریایی در اقیانوس هند برگزار می شود


رزمایش دریایی مقابله با دزدی دریایی در اقیانوس هند برگزار می شود

بندرعباس - ایرنا - رزمایش دریایی آیونز برای اولین بار و با حضور ایران و 27کشور دیگر، اواخر امسال با موضوع مقابله با دزدی دریایی در اقیانوس هند و دریای عرب برگزار می شود.

معاون طرح، برنامه و بودجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و رییس دبیرخانه آیونز روز سه شنبه در نشستی خبری اظهار داشت: طرح اولیه این رزمایش برای گرفتن دیدگاه ها به کشورهای عضو داده شد و در نشست دوم که امروز ۲۱آبان برگزار شد، آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری رزمایش تا پایان سال در محدوده‌ اقیانوس هند و دریای عرب انجام شد.

دریادار دوم ستاد امیر محمدرضا عزیزی ادامه داد: هدف از ایجاد آیونز در سال ۲۰۰۸ میلادی برقراری و ایجاد تعامل، همکاری و هم افزایی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.

به گفته این مقام نظامی، ایران از سال ۲۰۱۰ و در اجلاس ابوظبی به عضویت آیونز در آمد.

دریادار دوم عزیزی بیان داشت: ریاست اجلاس ۲ سالانه تعیین می‌شود که رییس اولین دوره هندوستان بود و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی ریاست این سازمان را از بنگلادش تحویل گرفت.

رییس دبیرخانه آیونز ابراز داشت: اجلاس در مجموع دارای سه کارگروه اصلی شامل امنیت دریایی، کمک‌های بشردوستانه و مقابله با بلایای طبیعی و کارگروه تبادل اطلاعات است که مهمترین آنها کارگروه امنیت دریایی است و در شرایطی که انگلیس نیز داوطلب مسئولیت کارگروه امنیت دریایی بود، ایران ضمن پذیرش ریاست دوره‌ای اجلاس، مسئولیت کارگروه یاد شده را نیز بر عهده گرفت.

وی افزود: کشور فرانسه داوطلب مسئولیت دوره بعدی این اجلاس است که ایران اوایل سال ۲۰۲۰ ریاست آن را تحویل کشور فرانسه خواهد داد.

اجلاس کشورهای حاشیه‌ی اقیانوس هند، اقدامی داوطلبانه جهت افزایش همکاری‌های دریایی مابین نیروهای دریایی کشورهای ساحلی اطراف منطقه اقیانوس هند با استفاده از ایجاد مجمعی آزاد و جامع برای بحث و تبادل اطلاعات مرتبط منطقه‌ای است.

این اجلاس متشکل از ۲۴ کشور عضو و ۸ کشور ناظر آیونز است که در ۴ زیر گروه منطقه‌ای ذیل قرار می‌گیرند:

کرانه جنوب آسیا: بنگلادش، هند، مالدیو، پاکستان، جزایر سیشل، سریلانکا و انگلستان

کرانه غرب آسیا: ایران، عمان، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی

کرانه شرق آفریقا: فرانسه، کنیا، موریس، موزامبیک، آفریقای جنوبی و تانزانیا

کرانه جنوب شرق آسیا و استرالیا: استرالیا، اندونزی، مالزی، میانمار، سنگاپور، تایلند و تیمور شرقی

کشورهای ناظر: چین، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ماداگاسکار، هلند، روسیه و اسپانیا


ر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان