مدارس و خانواده‌ها شهردار مدرسه را جدی بگیرند


مدارس و خانواده‌ها شهردار مدرسه را جدی بگیرند

یک کارشناس فرهنگی گفت: مدارس و خانواده‌ها باید طرح  شهردار مدرسه را جدی بگیرند و هر چه در آیین نامه وجود دارد، اجرا کنند وخانواده ها هم سعی کنند مسئولیت بیشتری به فرزندانشان بدهند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات شهردار مدرسه روز گذشته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در مقطع متوسطه اول و در هر منطقه ۲۰ مدرسه و در مجموع در ۴۴۰ مدرسه برگزار شد. شور و شوق در مدارسی که این انتخابات برگزار شد، نشان از این دارد که همچنان رقابت برای بچه ها از جذابیت برخوردار است اما رقابت برای نشان دادن مهارت های ارتباطی و کلامی در این میدان، کارکرد بیشتری داشت و عموما دانش آموزانی توانستند شهرداران مدرسه خود شوند که توانایی متقاعد کردن همکلاسی های خود را برای رای دادن به دست آوردند و بدون شک جایگاه این بچه ها به عنوان شهرداران مدرسه از این پس مهم است و اگر تمام تمرکز روی صرف برگزاری یک انتخابات شود، قطعا بازخورد تربیتی نخواهد داشت. از سوی دیگر در این طرح عمده بچه ها فعل مشارکت را تمرین می کنند و با مفاهیمی در حوزه های اجتماعی سیاسی آشنا می شوند. اما بار دیگر باید تاکید شود که اگر منتخبین و شهرداران مدرسه نتوانند در تصمیم گیری های اجتماعی و شهری موثر باشند یا در مدرسه جایگاهشان تعریف نشده باشد، عملا تنها یک مسابقه برگزار شده است.

وحید طوفانی کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای طرح شهردار مدرسه گفت: آنچه که در آموزش و پرورش و در مدارس جزء حلقه مفقود است دادن مسئولیت و مهارت اجتماعی به کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی دروس تکراری و به محفوظات تا کید می شود، بیان کرد: بحث دادن مسئولیت اجتماعی چه از طرف مدرسه چه از سوی والدین بسیار حایز اهمیت است. در گذشته خانواده به دلیل آنکه پر جمعیت تر بود و فرزندان بیشتری در خانواده حضور داشت، اجتماعی شدن و مسئولیت پذیری کودکان نیز بهتر اتفاق می افتاد. ولی در حال حاضر با وجود خانواده تک فرزند این کار خیلی اهمیت پیدا می کند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اجرای طرح شهردار مدرسه گفت: این کار توسط شهرداری سالهاست پیشنهاد شده و کم و بیش با فرازو فرود پیگیری می شود.

وی درباره امکان اجرای این طرح از دوره ابتدایی نیز گفت: در دبستان باید شکل این طرح عوض شود، چون بچه ها در مرحله بازی هستند به طور مثال در کشور ژاپن به بچه ها تکلیف داده می شود که یک روز مدرسه را نظافت کنند و بچه ها و خانواده ها با مدرسه کاملا همکاری می کنند.

وی تاکید کرد: مدارس و خانواده ها باید این طرح را جدی بگیرند و هر چه در آیین نامه وجود دارد رعایت کنند وخانواده ها هم سعی کنند مسئولیت بیشتری به فرزندانشان بدهند.


به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات شهردار مدرسه روز گذشته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در مقطع متوسطه اول و در هر منطقه ۲۰ مدرسه و در مجموع در ۴۴۰ مدرسه برگزار شد. شور و شوق در مدارسی که این انتخابات برگزار شد، نشان از این دارد که همچنان رقابت برای بچه ها از جذابیت برخوردار است اما رقابت برای نشان دادن مهارت های ارتباطی و کلامی در این میدان، کارکرد بیشتری داشت و عموما دانش آموزانی توانستند شهرداران مدرسه خود شوند که توانایی متقاعد کردن همکلاسی های خود را برای رای دادن به دست آوردند و بدون شک جایگاه این بچه ها به عنوان شهرداران مدرسه از این پس مهم است و اگر تمام تمرکز روی صرف برگزاری یک انتخابات شود، قطعا بازخورد تربیتی نخواهد داشت. از سوی دیگر در این طرح عمده بچه ها فعل مشارکت را تمرین می کنند و با مفاهیمی در حوزه های اجتماعی سیاسی آشنا می شوند. اما بار دیگر باید تاکید شود که اگر منتخبین و شهرداران مدرسه نتوانند در تصمیم گیری های اجتماعی و شهری موثر باشند یا در مدرسه جایگاهشان تعریف نشده باشد، عملا تنها یک مسابقه برگزار شده است.

وحید طوفانی کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای طرح شهردار مدرسه گفت: آنچه که در آموزش و پرورش و در مدارس جزء حلقه مفقود است دادن مسئولیت و مهارت اجتماعی به کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی دروس تکراری و به محفوظات تا کید می شود، بیان کرد: بحث دادن مسئولیت اجتماعی چه از طرف مدرسه چه از سوی والدین بسیار حایز اهمیت است. در گذشته خانواده به دلیل آنکه پر جمعیت تر بود و فرزندان بیشتری در خانواده حضور داشت، اجتماعی شدن و مسئولیت پذیری کودکان نیز بهتر اتفاق می افتاد. ولی در حال حاضر با وجود خانواده تک فرزند این کار خیلی اهمیت پیدا می کند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اجرای طرح شهردار مدرسه گفت: این کار توسط شهرداری سالهاست پیشنهاد شده و کم و بیش با فرازو فرود پیگیری می شود.

وی درباره امکان اجرای این طرح از دوره ابتدایی نیز گفت: در دبستان باید شکل این طرح عوض شود، چون بچه ها در مرحله بازی هستند به طور مثال در کشور ژاپن به بچه ها تکلیف داده می شود که یک روز مدرسه را نظافت کنند و بچه ها و خانواده ها با مدرسه کاملا همکاری می کنند.

وی تاکید کرد: مدارس و خانواده ها باید این طرح را جدی بگیرند و هر چه در آیین نامه وجود دارد رعایت کنند وخانواده ها هم سعی کنند مسئولیت بیشتری به فرزندانشان بدهند.

کد خبر 4770058

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!