جمعیت کل و بز و قوچ و میش زنجان سرشماری می‌شود


جمعیت کل و بز و قوچ و میش زنجان سرشماری می‌شود

زنجان - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آذر ماه امسال جمعیت کل و بز و قوچ و میش موجود در طبیعت این استان مورد سرشماری قرار خواهد گرفت.

پرویز رستمی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سال ۹۷ به تعداد ۷۳۸ راس کل و بز و ۷۶۴ راس نیز قوچ و میش در طبیعت زنجان مشاهده و سرشماری شد.

وی، اظهار داشت: ۷۶۴ راس قوچ و میش و ۵۸ راس کل و بز در منطقه حفاظت شده انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و ۶۸۰ راس کل و بز نیز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم زیست می‌کنند که به حتم با توجه به حفاظت‌های انجام شده از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و همچنین نبود بیماری، جمعیت این گونه شاخص جانوری زنجان روند صعودی به خود گرفته است.

سال ۹۶ تعداد قوچ و میش و کل و بزهای منطقه انگوران به ترتیب ۷۱۹ و ۶۰ راس و کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم نیز ۵۵۶ راس بود.

انجمن راگبی زنجان در سال ۹۸ با انتخاب قوچ ارمنی به عنوان نماد حیات وحش که از گونه‌های با ارزش این استان محسوب می شود، بطور رسمی به جمع حافظان حیات وحش پیوست و طی سال‌های گذشته، اداره کل ورزش و جوانان، هیات والیبال، هیات کوهنوردی استان زنجان به ترتیب لک‌لک، آهو و کل را و تعدادی از صنایع نیز از جمله شرکت ملی سرب و روی و مجتمع معدنی انگوران به ترتیب آهو و قوچ ارمنی را به عنوان نماد ترویجی خود انتخاب کردند.

در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر که با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است قوچ و میش ارمنی و البرزی و کل و بز به صورت گذری و موقت مشاهده می‌شود.
زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران است.

منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲هزار و ۶۱۸هکتار از سال ۱۳۷۵تحت حفاظت قرار گرفته است و
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، مارهای افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله گونه‌های جانوری این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و منطقه ای کوهستانی و تپه ماهوری در شهرستان ماهنشان، دامنه ارتفاعی ۱۲۴۰ تا ۳۳۲۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۵۰ میلیمتر و ۶ درجه سانتیگراد و دارای اقلیم های مدیترانه ای و نیمه مرطوب معتدل است.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن بوده و خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی،کبک دری،کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه،آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله از دیگر گونه‌های جانوری منطقه است.
منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است.
آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز در شهرستان طارم واقع شده و وسعت آن حدود ۷۷۸۸۵ هکتار بوده و حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری،کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها می‌باشد.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو به وسعت ۷۰۱۵۷ هکتار می‌باشد و با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و زیستگاه قوچ و میش وحشی البرز مرکزی، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش است.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند.
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمد و در سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.
این منطقه کوهستانی و تپه ماهوری با مساحت ۲۹۸۳۳هکتار در شهرستان ماهنشان قرار دارد و دامنه ارتفاعی ۱۲۸۰ تا ۲۲۰۰ متر بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۰۰ میلیمتر و ۱۰درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل کرده است.
از گیاهان مهم منطقه می توان به زرشک، بادام، تنگرس، بنه، خینجوک،کما، درمنه، لاله واژگون،گل حسرت، آویشن گون و انواع گندمیان اشاره کرد.
وجود رودخانه های قزل اوزن، انگوران چای به همراه شرایط توپوگرافی خاص منجر به تشکیل زیستگاه های متنوع جانوری شده است. این منطقه از زیستگاه های مهم قوچ و میش ارمنی محسوب می شود و گونه های جانوری آن عبارتند از 'پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله است.
در زمان حاضر ۱۰ پاسگاه محیط بانی و سرمحیط بانی نیز در مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع این استان وجود دارد که چهار باب از این پاسگاه ها در منطقه حفاظت شده سرخ آباد، سه باب در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران، یک باب در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، یک باب در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و یک باب نیز در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، واقع هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !