کتابخوانی هنوز به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است


کتابخوانی هنوز به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور و استان باید تلاش بیشتری برای تبدیل مقوله کتاب و کتابخوانی به فرهنگ عمومی انجام داد و کتابخوانی هنوز به فرهنگ عمومی تبدیل نشده است.

جعفر مردانی روز سه‌شنبه در انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان افزود: پایه و اساس فرهنگ هر کشور بر کتاب و کتابخوانی بنا شده است، اما آمارهای موجود نشان می‌دهد که این موضوع در کشور هنوز به یک اصل تبدیل نشده و نیازمند تلاش‌های موثرتری است.

وی ادامه داد: اقدامات و فعالیت‌های خوبی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور و استان انجام گرفته است اما این اقدامات کافی نیست و به خروجی موردنظر منتج نشده است.

مردانی، با اشاره به اینکه مقوله کتابخوانی یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و مسئولان کشور است، تصریح کرد: برای تحقق این مطالبه همه دستگاه‌ها و نهادها باید وارد میدان شوند و با هم‌افزایی لازم زمینه رونق کتابخوانی را فراهم آورند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: هفته کتاب فرصت مناسبی را در اختیار مسئولان قرار داده تا با همکاری بیش از پیش حساسیت مردم را نسبت به مطالعه کتاب بیشتر کنند.

مردانی همچنین با تاکید بر توجه به فرهنگ مطالعه در مدارس و حوزه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور آموزش آن از دوران کودکی و از طریق مهدهای کودک و مدارس است.

به گزارش ایرنا در این نشست هریک از مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده دستگاه خود در هفته کتاب پرداختند.

سرانه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی در استان ۲.۷۴ متر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است که در وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشور قرار دارد.

سرانه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی در کشور به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱.۷۴ متر است.

۹۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که به ازای هر نفر در استان یک جلد کتاب وجود دارد که این آمار در مقایسه با میانگین کشور که به ازای هر نفر سه جلد کتاب درنظر گرفته شده است، مطلوب نیست.

تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان ۴۵ هزار نفر است که از این تعداد ۲۰ هزار نفر مرد و ۲۵ هزار نفر زن هستند.

تعداد کتابخانه‌های عمومی این استان ۶۶ باب است که از این تعداد ۵۵ باب در شهرها و ۱۱ باب در روستاها فعال است.

۲۳ تا ۳۰ آبان با عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس