وسایل گرمایشی باید متناسب با اندازه محیط باشند


وسایل گرمایشی باید متناسب با اندازه محیط باشند

کارشناس فوریت‌های پزشکی تاکید کرد که استفاده از وسایل گرمایشی متناسب با اندازه محیط، از نکات مهمی است که نادیده گرفته می‌شود و می‌تواند در جلوگیری از نشت گاز به محیط نقش ایفا کند.

محمد پونه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حوادث ناگواری که در فصول سرد روی می‌دهد، گفت: با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در منازل و محیط کار و همچنین عدم رعایت نکات ایمنی و گاهی عدم آگاهی از چگونگی استفاده از وسایل گرمایشی، حوادث مرگباری رخ می‌دهد که اهمیت موضوع ایجاب می‌کند مردم در رعایت نکات ایمنی نهایت دقت را داشته باشند.

این کارشناس فوریت‌هی پزشکی با بیان اینکه «رعایت استانداردهای هر یک از وسیایل گرمایشی مورد استفاده باید طبق دستوالعمل شرکت سازنده آن باشد»، ادامه داد: عدم استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و نصب غیراستاندارد این وسایل سبب گازگرفتگی با گاز منواکسیدکربن ناشی از سوختن ناقص ماده سوختنی خواهد شد و می‌تواند فرد یا افراد خانواده را به کام مرگ بکشاند.

وی در خصوص نصب صحیح وسایل گرمایشی و راه‌های جلوگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن، اظهار کرد: بررسی دودکش‌های بخاری در بالای پشت بام از مواردی‌ست که در قدم اول باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نصب صحیح بخاری و بررسی اتصالات بخاری نیز قدم مهم دیگری‌ست که بی‌توجهی به آن به‌طور مستقیم می‌تواند باعث نشت گاز منواکسیدکربن شود.

پونه با بیان اینکه «بررسی شیلنگ گاز ورودی به بخاری از لحاظ سالم‌بودن و عدم نشت گاز نیز باید در ابتدای نصب مورد توجه قرار گیرد»، اضافه کرد: سالم‌بودن بخاری از نظر رنگ شعله (آبی‌بودن رنگ شعله) و بررسی داغ‌شدن لوله بخاری هنگامی که بخاری روشن است، از جمله مواردی‌ست که حتماً پس از راه‌اندازی بخاری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی استانداربودن تهویه اتاق‌ها از نظر مهندسی را نکته‌ای زیرساختی بیان کرد و گفت: تعبیه هواکش در اتاق از جمله نکات ایمنی‌ساز است که در ساخت‌وسازها باید مورد توجه قرار بگیرد. نکته مهم و آخر اینکه، استفاده از وسایل گرمایشی متناسب با اندازه محیط، از نشت گاز به محیط جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

پونه در پاسخ به این سوال که «مسمومیت با منواکسیدکربن چه علائمی دارد»، اظهار کرد: مسمومیت با منواکسیدکربن علایمی همچون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ دارد. البته این حالات، در مراحل شدیدتر می‌تواند اختلال هوشیاری، تشنج، کُما و مرگ را در پی داشته باشد.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با تاکید بر اینکه «اگر به هر علت دچار مسمومیت با منواکسیدکربن شدیم، بلافاصله از محیط خارج شده و به فضای باز برویم»، تصریح کرد: علاوه‌بر خود، اگر افراد دیگری هم در محیط هستند، سعی کنیم آنان را از محل خارج کنیم و اگر قادر به خارج‌کردن آنان از محیط نیستیم، سیستم گرمایشی که باعث مسمومیت شده است را خاموش کرده و در و پنجره‌ها را جهت برقراری تهویه هوا باز نماییم و سریعاً با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نماییم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا