متخصصان هواشناسی اکو گرد هم آمدند


متخصصان هواشناسی اکو گرد هم آمدند

تهران- ایرنا- متخصصان کشورهای عضو اکو در قالب سومین نشست روسای سازمان‌های هواشناسی کشورهای عضو اکو در تهران گردهم آمدند تا به بررسی آخرین اطلاعات دریافتی مخاطرات طبیعی در منطقه بپردازند.

رییس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه و شهرسازی روز سه‌شنبه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بخش بلایای طبیعی دبیرخانه اکو در مشهد است و تهران دبیرخانه را اداره می‌کند.
سحر تاج‌بخش افزود: اهداف بلندمدت این دبیرخانه پایش و پیش‌بینی مخاطرات جوی و تولید سامانه‌های هشدار سریع در منطقه اکو است که امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای منطقه به یک پایگاه داده مشترک برسیم تا بتوانیم سامانه‌های هشدار سیل و سایر مخاطرات را بهتر مدیریت کنیم.
وی افزود: این مرکز حدود ۱۰ سال است که تشکیل شده و مدیریت آن با ایران است چون دبیرخانه در ایران واقع شده و کشورها نیز در آن مشارکت می کنند و امیدواریم اساسنامه توسعه آن را در این جلسه بتوانیم به تصویب اعضا برسانیم. اساسا کار مرکز مخاطرات اکو پایش مخاطرات جوی و غیرجوی طبیعی است.
تاج‌بخش ادامه داد: هواشناسی مسئول مخاطرات غیرجوی نیست، بنابراین موظف هستیم با سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در خصوص سایر مخاطرات مانند زلزله و رانش زمین مشارکت داشته باشیم و این مرکز را در آن حوزه‌ها هم تقویت کنیم. اما آنچه مهم است اینکه مانیتورینگ و پیش‌بینی مخاطرات جوی در این مرکز باید انجام شود و به کشورهای منطقه اکو سرویس دهد.
رییس سازمان هواشناسی تاکید کرد: این کار اکنون در حال انجام است اما هر حرکت رو به جلو نیازمند توسعه همکاری‌های بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر است که در این زمینه در حال حرکت هستیم.
وی ادامه داد: کشورهای ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران در این نشست حضور دارند و با توجه به برگزاری یک کارگاه آموزشی در حاشیه نشست، روسای برخی سازمان‌های هواشناسی کشورها هم برای شرکت در کارگاه و هم این نشست حضور یافته‌اند و همچنین سفیران برخی از این کشورها نیز در جلسه حاضر هستند.
وی به ادامه برگزاری این برنامه در مشهد نیز اشاره کرد و گفت: قرار است فردا در مشهد اعضای حاضر در جلسه از مرکز مدیریت ریسک بازدید کنند تا از نزدیک با نحوه تولیدات هواشناسی در این مرکز آشنا شوند که طی آن تلاش می‌کنیم روند همکاری‌ها را تقویت کنیم.
تاج‌بخش با اشاره بر محورهای افزایش تاب‌آوری مد نظر برای مقابله با آثار بلایای طبیعی و مخاطرات جوی گفت: در سند این محورها دیده شده اما اساسا نخست باید سامانه‌های هشدار مخاطرات دیده شود و تاب‌آوری بر اساس آن ملاحظه شود.
سومین نشست روسای سازمان‌های هواشناسی کشورهای عضو اکو و دومین دوره آموزشی پایش و پیش‌بینی خشکسالی در منطقه اکو با حضور نمایندگان بخش هواشناسی کشورهای عضو اکو ٢١ و ٢٢ آبان ماه در تهران و مشهد برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان