نپیوستن ایران به FATF فرایند توسعه کشور را دچار مشکل می‌کند


نپیوستن ایران به FATF فرایند توسعه کشور را دچار مشکل می‌کند

سنندج - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان گفت: عدم الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی(FATF)، عواقب زیانباری برای نظام مالی و بانکی کشور دارد و فرآیند عمومی توسعه را دچار مشکل می‌کند.

علیرضا مرامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: FATF از نهادهای مرتبط با OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) سازمان ملل است بنابراین ارتباط تنگانگی با بحث توسعه در کشورها دارد.

وی تاکید کرد: اگر ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خارج نشود این وضعیت موجب اختلال در نظام مالی کشور شده و از طریق آن در فرایند توسعه جامع و متوازن کشور خلل ایجاد می‌شود.

این استاد علوم سیاسی یادآور شد: فرار سرمایه (که از معضلات اقتصادی ایران است)، کاهش تولید ناخالص داخلی، ورشکستگی بخش خصوصی و کاهش بهره‌وری اقتصادی از عواقب اصلی عدم پیوستن ایران به این نهاد بین‌المللی است.

مرامی اضافه کرد: عدم تصویب لوایح FATF در ایران، منجر به تشدید توزیع نابرابر درآمد، بی‌ثباتی نرخ ارز، افزایش خطرپذیری موسسات مالی و بانکی ایران برای انجام تبادل با نهادهای بانکی و مالی بین‌المللی و کاهش شاخص و رتبه اعتباری ایران در OECD می‌شود.

وی عدم عضویت ایران در این نهاد بین‌المللی را باعث ایجاد مشکل در مبادله تجاری با همسایگان و متحدان کشورمان دانست و افزود: براساس اعلام این کشورها به ویژه چین و روسیه، در این صورت ارتباطات اقتصادی آنان با ایران نیز دچار مشکل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه تصویب نشدن لوایح FATF بر منافع گروه‌های مختلف تاثیر می‌گذارد، گفت: این موضوع منافع اقلیت‌های قدرتمند، دولت سایه و پنهان و گروه‌های غیرمولد و فرا دست را که مانع توسعه کشور هستند، تامین می‌کند.

مرامی با اشاره به اینکه عدم پیوستن ایران به این نهاد، تامین کننده منافع نهادهای غیرفراگیر و غیرمولد است، تاکید کرد: این اقدام در عوض، منافع اکثریت توده‌ها، طبقات متوسط و پایین جامعه و نیروهای مولد را به خطر می‌اندازد و باعث توسعه نیافتگی کشور می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ مصادف با یکم اسفندماه ۱۳۹۸ به ایران مهلت داده تا این لوایح را تعیین تکلیف و تصویب کند در غیر این صورت ایران وارد لیست سیاه خواهد شد.

از نگاه مخالفان با الحاق ایران به FATF تهران در صورت تصویب لوایح چهارگانه، به خودتحریمی اقدام می‌کند. آنها به دلیل کارشکنی‌های مکرر آمریکا و تعهدگریزی اروپا در انجام تعهدات برجامی، امیدی به اقدام سازنده از سوی غرب در لغو تحریم ها و همچنین رفع موانع مالی- بانکی ندارند. بنابراین پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی همانند وضعیت انجام تعهدات کامل برجام، باز هم نمی‌تواند مسیر تعاملات و مناسبات تهران و جهان را هموار کند.

همچنین آنها بر این باورند که با پیوستن ایران به FATF، آمریکا راه های دور زدن تحریم‌ها را کشف کرده و سیاست فشار حداکثری بر تهران تقویت خواهد شد.

در مقابل، موافقان و حامیان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، عدم تصویب آن را به معنای انزوای بانکی ارزیابی می‌کنند، همچنانکه بسیاری از کارشناسان و متخصصان اقتصادی بر این باورند که موضوع پیوستن ایران به برخی از کنوانسیون‌های بین المللی و از جمله FATF از ضرورت‌های امروز اقتصاد کشور است زیرا اقتصاد جهان به منزله منظومه‌ای است که اقتصادهای ملی همچون اجزا این منظومه باید در ارتباطی منطقی با کلیت و همچنین سایر اجزای آن باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید