دعوت از کشاورزان ابرکوه به تسریع در کشت پاییزه گندم


دعوت از کشاورزان ابرکوه به تسریع در کشت پاییزه گندم

یزد - ایرنا - افزون بر 2 دهه از طرح تغییر آبیاری سنتی به آبیاری نوین در کشور از جمله یزد می‌گذرد و هدف از اجرای این طرح استفاده بهتر یا به نوعی استفاده بهینه از آب و افزایش بهره‌وری در تولید است.

تاکنون از ۱۵ هزار هکتار زمین زیرکشت افزون بر چهار هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است و در این مورد از جمله محصولی که در فصل پاییز نیاز به آب بیشتری دارد ، گندم است که کشاورزان بایستی برداشت آب را برای ۶۰ روز در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی خود مدیریت کنند.

دعوت از کشاورزان ابرکوه به تسریع در کشت پاییزه گندم

لذا کشاورزان ابرکوهی هرچه زودتر نسبت به کاشت گندم که فصل آن کم کم رو به اتمام است ، با کشت به موقع ، در بالا بردن تولید با کیفیت گندم تلاش کنند.

کشت این محصول راهبردی از اواخر مهرماه گذشته در ابرکوه شروع شد و تا اواخر آذرماه آینده ادامه دارد.

کاشت گندم در سه هزار و ۲۹۰ هکتار اراضی

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به مصوبه سی و یکمین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان این اداره طرح خاموشی ۶۰ روزه چاه‌های کشاورزی امسال اجرا نخواهد کرد، لذا کشاورزان تا آخر فروردین ماه سال ۹۹ بایستی خاموشی چاه های کشاورزی خود را شخصا مدیریت کنند.

مهدی غیب الهی با اشاره به تدوام ۲ دهه پدیده خشکسالی و حفظ آب‌های زیرزمینی تاکید کرد: ضروری است، کشاورزان برای مدیریت برداشت آب از روش‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد :کشت گندم در سال زراعی ۹۹- ۹۸ در سه هزار و ۲۹۰ هکتار زمین‌های شهرستان از سوی هزار و ۵۰۰ گندمکار همچنان ادامه دارد .

وی بابیان اینکه کشت گندم در مزارع شهرستان ۱۰۰ درصد مکانیزه است، افزود: اداره جهادکشاورزی با تامین یکهزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی و ۱۶۰ تن بذر گندم گواهی ‌شده از نوع سیوند، سیروان ، سیستان ، پیشتاز ، نارین و بهاران ،کشاورزان را در اجرای کاشت گندم حمایت می‌کند.

وی بوجاری کردن بذور کشاورزان، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و خاکورز حفاظتی را بخشی از حمایت‌ها به گندمکاران ذکر کرد.

نظارت مستقیم ۱۲ کارشناس پهنه در اراضی کاشت گندم

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف طرح خودکفایی گندم، کشت این محصول با نظارت مستقیم ۱۲ کارشناس پهنه در اراضی این شهرستان ادامه دارد.

حسن زارع اظهارداشت : این طرح در قالب ساماندهی بذر، توسعه مزارع الگویی ، مدیریت مزرعه و کنترل پروژه‌های عملیات زارعی اجرا می‌شود.

وی دیگر اهدف اجرای طرح را دستیابی به عملکرد بهتر، افزایش دانش فنی و آگاهی زارعین ، استفاده بهتر از نهاده‌ها و عوامل تولید ، افزایش سطح مکانیزاسیون و کاهش هزینه‌های تولید در مراحل کاشت بیان کرد.

کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا ۳۰ درصد

مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی گفت: برای بهره وری از آب ۵۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌ها به روش آبیاری نوین در دست اجراست.

احمدرضا زرنگار افزود : برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه از سال ۱۳۷۳ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌هاست.

زرنگار ، کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا ۳۰ درصد، اجرای ۵۴ طرح آبیاری نوین در ۵۰۰ هکتار در سال زراعی جاری ، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است .

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

هشتم مهر گذشته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفته بود با پایان زمان خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان، یک هزار و ۳۲۴ تن محصول مازاد بر نیاز آنان خریداری شد که این میزان یک سوم محصول خریداری شده در سال گذشته است

غیب الهی علت کاهش خرید گندم از کشاورزان این شهرستان را افزایش قیمت گندم در بازار آزاد در مقایسه با قیمت خرید تضمینی و همچنین گران بودن نهاده های دامی همچون محصول جو عنوان کرد که باعث شد کشاورزان تمایلی به فروش محصول خود به مراکز تعیین شده نداشته باشند.

به گفته وی امسال چهار مرکز شرکت‌های تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی برای خرید تضمینی محصول گندم در ابرکوه ایجاد شد که پارسال چهار هزار و ۱۶۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده بود.

وی قیمت تضمینی خرید گندم را کیلویی یک هزار و ۷۳۰ تومان اعلام کرد و افزود: ارزش گندم خریداری‌شده افزون بر ۲ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان است که وجه آن توسط تعاونی روستابی و بخش خصوص به حساب کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برای نخستین بار متوسط تولید محصول راهبردی گندم در این شهرستان به ۵.۴ تن در هر هکتار رسید و این در حالی است که این میزان سال‌های گذشته ۳.۸ تا چهار تن در هکتار بوده که نظارت کارشناسان در موقع داشت محصول، علت افزایش راندمان بوده است.

وی ادامه داد: امسال از سه هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زیرگشت گندم با متوسط ۵.۴ تن در هر هکتار، ۱۴ هزار تن محصول برداشت شد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق