کاهش هزینه های تمام شده؛ گامی موثر برای رونق تولید فرش خراسان شمالی


کاهش هزینه های تمام شده؛ گامی موثر برای رونق تولید فرش خراسان شمالی

رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی گفت: کاهش هزینه های تمام شده گامی موثر برای رونق تولید فرش دستباف این است.

حسین ایزانلو در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در این استان حدود 20 هزار نفر در تولید فرش دستباف فعال هستند، افزود: سالانه 300 تا 400 هزار متر مربع فرش توسط بافندگان خراسان شمالی که بیشتر آن ها زن هستند، تولید می شود.

وی بازار فروش را مهمترین مشکل فرش دستباف این استان اعلام کرد و ادامه داد: تحریم ها به خصوص در سال جاری مشکلات فراوانی را برای فرش این استان به وجود آورده و اکنون سبب رکود 100 درصدی فروش این محصول شده است.

ایزانلو اظهار کرد: بافندگان فرش این استان به علت رکود بازار دست از کار نکشیده اند و همچنان تولید دارند اما فرش های تولیدی دپو می شوند و در حال حاضر حدود 100 هزار متر مربع فرش دپو شده در این استان وجود دارد.

وی به قیمت مواد اولیه تولید فرش نیز اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه کیفیت فرش ایران نسبت به سایر کشورها همچون نپال، افغانستان، چین، هندوستان قابل مقایسه نیست اما این کالای منحصر به فرد ایرانی توان رقابت با کالاهای بی کیفیت کشورهای مذکور به علت قیمت تمام شده محصول را ندارد.

این مسئول تصریح کرد: از زمانیکه قیمت ارز افزایش یافت و مواد اولیه ای همچون نخ ابریشم و مرینوس با قیمت بالایی وارد کشور شد، قیمت فرش نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مشتریان فرش، مردم داخل کشور هستند، تاکید کرد: دولت می تواند با حمایت های انجام شده از واحدهای ریسندگی و ... برای کاهش هزینه های تمام شده تولید مواد اولیه، قیمت فرش را نیز کاهش دهد که در این صورت خریداران داخلی افزایش می یابد و دوباره شاهد رونق تولید در این صنعت خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی افزود: در حال حاضر هر متقاضی داخلی برای خرید یک تخته فرش دستباف باید حدود 12 میلیون تومان هزینه کند که رقم مذکور عدد بالایی برای مردم است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای رونق تولید فرش دستباف در خراسان شمالی باید تجار خارجی فعال در این حوزه به استان دعوت شوند چراکه تعدادی زیادی از تجار با فرش تولیدی در این استان آشنا نیستند اما منحصر به فرد ترین فرش دنیا(فرش دو رویه ابریشم دویدوخ) در این این استان توسط مرزنشینان تولید می شود.

ایزانلو بیان کرد: از سوی دیگر ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در مبادی ورودی و خروجی استان یکی دیگر از ضروریات است که باید مسئولان نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته در این استان مصوب شد که اگر دستگاه های ادارای قصد اعطای سوغات به مهمانان خود دارند، از صنایع دستی این استان استفاده کنند، اما این مصوبه توسط بسیاری از دستگاه ها اجرا نشد و خرید این محصولات از سوی دستگاه های اداری نیز می تواند به رونق تولید و بازار این محصول در استان کمک کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه