دو آبشار مهیج ایران


در کشور چهار فصل ایران، دشت ها، کوه ها، جلگه ها، کویرها و آبشارهای مسحور کننده ای را می توان دید؛ اما امروز از بین این دیدنی ها، دو آبشار فوق العاده از رشته کوه زاگرس را به شما معرفی می کنیم. آبشارهایی که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

در کشور چهار فصل ایران، دشت‌ها، کوه‌ها، جلگه‌ها، کویرها و آبشارهای مسحور‌کننده‌ای را می‌توان دید؛ اما امروز از بین این دیدنی‌ها، دو آبشار فوق‌العاده از رشته‌کوه زاگرس را به شما معرفی می‌کنیم. آبشارهایی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

تور رایگان استانبول‌گردی

1. به زیبایی ریجاب

اگر به دیدن آبشار پیران (ریجاب) رفتید مطمئن باشید که مجموعه‌ای از زیباترین و پرآب‌ترین آبشارهای ایران را در دامنه‌های زاگرس در غرب ایران، خواهید دید. آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان، در شهرستان «سرپل ذهاب» کرمانشاه واقع شده و یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین آبشارهای ایران است. این آبشار با حدود 100 متر ارتفاع یکی از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار را هم به اسم «ریجاب» و هم به «پیران» می‌شناسند. پیران نام روستایی در نزدیکی این آبشار است. ریشه ریجاب به «ریژآوو» باز می‌گردد؛ در زیان کردی، «ریژ» یعنی ریختن و «آوو» به معنای آب است. برای رسیدن به آن باید از سرپل ذهاب حدود 10 کیلومتر به سمت روستای شالان بروید و بعد از حدود یک ربع پیاده‌روی، به منطقه کوهستانی و بکر آبشار برسید. ممکن است وقتی برای تماشای آبشار می‌روید، صخره‌نوردانی را در حال صعود از دیواره‌های صخره‌های اطرافش ببینید.

ریجاب؛ بلندترین آبشار ایران

درباره ارتفاع آبشار 3 طبقه ریجاب اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. از صد متر تا صد و هشتاد متر برای ارتفاع این آبشار بیان شده است. اما می‌توان اینطور تفسیر کرد که اگر تمام طبقات این آبشار را واحد در نظر بگیریم و محل برخورد آب را پایین‌ترین قسمت بدانیم، می‌شود گفت «آبشار ریجاب» شاید بلندترین آبشار ایران است. دیدن این آبشار در هوای مطیوع بهار و تابستان این منطقه بسیار دلچسب است.

در تور دامنه‌های دالاهو می‌توانید از این منطقه و آبشار منحصر به فرد ریجاب بازدید کنید.

دو آبشار مهیج ایران

2. به دست‌نخوردگی شِوی

آبشار شوی در سردشت دزفول و با فاصله کمی از استان لرستان در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله زنگ و در مسیر راه‌آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده است. شوی یا «تله زنگ» اگر بزرگ‌ترین آبشار ایران نباشد، دست‌کم یکی از آن‌هاست؛ این آبشار هم از لحاظ طول و هم از عرض، یکی از بی‌مثال‌ترین آبشارهای ایران واقع در رشته‌کوه‌های زاگرس است. آنچه بیش از هر چیز آبشار شوی را منحصر به فرد کرده، عرض وسیع آن است؛ کمتر آبشاری را با چنین عرضی می‌توان دید. شوی به زبان لری نامی زنانه به معنی لطافت است. این آبشار با حدود 90 متر ارتفاع از «سرتنگ» سرچشمه می‌گیرد، از دهانه غاری بیرون می‌آید و در یک مسیر کوهستانی و سخت، راه طی می‌کند تا از یکی از دره‌های شهرستان بخش «سردشت» پایین بریزد.

سختی راه به دیدن آبشار شوی می‌ارزد

سختی طبیعتی که شوی در آن جاری است منجر می‌شود مسافران برای رسیدن به آبشار، بکرترین مناظر طبیعت ایران را تماشا کنند. درختان انجیر، مو، بید، افرا و... رنگ دیگری به این مسیر می‌بخشند. هر که شوی می‌خواهد باید جور راهپیمایی 2 تا 6 ساعته در این کوهستان را بکشد. اگر مسیر ریلی را ترجیح می‌دهید، باید در ایستگاه تله زنگ از قطار پیاده شوید و اگر هم مسیر جاده را دوست دارید باید از سمت دزفول و «شیهون» راهی آبشار شوی شوید.

در نزدیکی آبشار شوی جاذبه‌های بی‌شماری است که باید از آن بازدید کنید. همراه ما در تور آبشار شوی باشید و مناطق بکر خوزستان را ببینید.

دو آبشار مهیج ایران

دو آبشار مهیج ایران روی نقشه

وقت سفارت انگلیس



1398/08/21 | کد مطلب: 3320
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
دو آبشار مهیج ایران
دو آبشار مهیج ایران حامد احمدی
دو آبشار مهیج ایران

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا