سهم «فملی» چقدر قابل اتکاست؟ / تحلیل روند شرکت ملی مس در بورس


سهم «فملی» چقدر قابل اتکاست؟ / تحلیل روند شرکت ملی مس در بورس

شرکت ملی صنایع مس ایران در فصل تابستان عملکرد قابل قبولی برجای گذاشت، اما در مهر ماه به طور کلی قادر به ادامه روند گذشته نبود و صرفا به واسطه رشد برخی از محصولات، آمار خود را مثبت جمع بندی کرد. نوشته سهم «فملی» چقدر قابل اتکاست؟ / تحلیل روند شرکت ملی مس در بورس اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ملی صنایع مس ایران در فصل تابستان عملکرد قابل قبولی برجای گذاشت، اما در مهر ماه به طور کلی قادر به ادامه روند گذشته نبود و صرفا به واسطه رشد برخی از محصولات، آمار خود را مثبت جمع بندی کرد.

فروش کنسانتره، افت فروش کلی مهر را جبران کرد

این شرکت ۷۸۰۰ میلیارد تومانی که در گیر و دار تصویب و دریافت مجوز افزایش سرمایه خود است، در مهر ماه توانست مجموع فروش خود را افزایش دهد؛ فروش فملی در این ماه با رشدی هشت درصدی، از ۱۵۹۳ میلیارد تومان در پایان شهریور، به ۱۷۲۳ میلیارد تومان در پایان مهر رسید.

فروش کنسانتره مس فملی در این ماه با رشد چشمگیری مواجه شده و با افزایشی ۱۳۸۸ درصدی از ۴۸ میلیارد تومان به ۷۲۳ میلیارد تومان رسید.

اما کاتد مس در مهر ماه کمتر به فروش رفت؛ فروش این محصول با افتی نزدیک به ۴۰ درصدی مواجه شد و از ۱۳۸۰ میلیارد تومان به ۸۷۰ میلیارد تومان رسید.

مفتول، بیلت و اسلب ملی مس هم روندی همچون کاتد در پیش گرفت و با افتی ۶٫۵ درصدی، از ۱۲ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان مجموع فروش در شهریور ماه، به ۱۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در پایان مهر رسید.

دیگر محصولات ملی صنایع مس ایران غیر از سنگ سولفور، اسید سولفوریک و سایر محصولات، با افت فروش مواجه شده‌اند، بنابراین بار افزایش ریالی فروش فملی در مهر ماه بر دوش کنسانتره مس بود. البته گفتنی است که افزایش قابل توجه فروش این محصول هم مربوط به صورت حساب موقت کنسانتره اردیبهشت ماه بوده که درشهریور ماه نهایی شده و با توجه به میانگین قیمت LME و نرخ ارز در شهریور ماه، با وجود تناژ مثبت به میزان ۴۵ تن، مبلغ ۲۷ میلیارد و ۸۶۹ میلیارد تومان، کاهنده فروش شرکت بوده است.

عملکرد قابل قبول فملی در سه ماهه دوم سال

در ادامه با نگاه به گزارش‌های فصل تابستان این شرکت، می‌توان به روند صعودی بودن حرکت این شرکت اشاره کرد. هرچند که کارشناسان، تدام وضعیت تابستان فملی را به فاکتورهای مختلف داخلی و خارجی مرتبط دانسته‌اند.

در عین حال درآمدهای عملیاتی این شرکت در پایان تابستان با رشدی ۱۰۱٫۹ درصدی، از ۴۹۶۴ میلیارد تومان در تیر ماه، به ۱۰۰۲۴ میلیارد تومان در شهریور ماه رسید.

همچنین بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی نیز رشدی ۱۲۷ درصدی را تجربه کرد و از ۱۵۳۴ میلیارد تومان در پایان فصل بهار به ۳۴۸۳ میلیارد تومان در انتهای تابستان رسید.

سود ناخالص فملی هم رشدی ۹۰٫۷ درصدی را پشت سر گذاشت و از ۳۴۲۹ میلیارد تومان طی سه ماه به ۶۵۴۰ میلیارد تومان رسید.

سود عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران در این بازه زمانی با رشدی ۷۳٫۶ درصدی، از ۳۳۶۱ میلیارد تومان به ۵۸۳۷ میلیارد تومان رسید.

سود انباشته ملی صنایع مس ایران نیز ۱۶٫۳ درصد بالا رفته و در عرض سه ماه از ۸۹۴۶ میلیارد تومان، به ۱۰۴۰۴ میلیارد تومان رسیده است.

میزان دریافت تسهیلات مالی فملی در این سه ماه هم با رشد چشمگیر ۱۰۵۵ درصدی روبرو شد و از ۵۶ میلیارد تومان به ۶۴۸ میلیارد تومان رسید.

در عین حال هزینه‌های مالی این شرکت ۱۳۰ درصد افزایش یافته و از ۲۴۸ میلیون تومان به ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است.

فملی در این فصل توانست سود خالص خود را ۸۳٫۷ درصد افزایش دهد و از ۳۱۳۹ میلیارد تومان در پایان تیر ماه به ۵۷۶۸ میلیارد تومان در انتهای شهریور ماه برساند.

همچنین سود خالص نیز برای هر سهم با رشدی ۸۴ درصدی، از ۴۰ تومان به ۷۴ تومان شناسایی شده است.

سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت این شرکت هم رشدی ۵۰٫۷ درصدی را تجربه کرد و از ۱۰۶۱ میلیارد تومان به ۱۵۹۹ میلیارد تومان رسید.

موجودی مواد و کالای فملی هم با وجود فروش خوبی که در سه ماهه دوم سال پشت سر گذاشت، ۱۸٫۱ درصد افزایش یافت و از ۴۶۰۷ میلیارد تومان به ۵۴۴۴ میلیارد تومان رسید.

موجودی نقد این شرکت هم رشدی ۱۷۵٫۵ درصدی را به خود دید و از ۱۲۳۷ میلیارد تومان در انتهای تیرماه به ۳۴۰۸ میلیارد تومان در ابتدای فصل پاییز رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام