حفره عظیم سیستم بانکی ایران


 حفره عظیم سیستم بانکی ایران

یکی از معضلات حاد نظام بانکی ایران که به پولشویی و فرار مالیاتی کلان دامن زده است،وجود حساب های بانکی متعدد برای یک شخص خاص است که بستری برای فعالیت های مجرمانه و غیرقانونی را فراهم می کند.

به گزارش بنکر (Banker)، علاوه بر این یکی از مسائلی که به طرز عجیبی سیستم بانکی کشور را گرفتار کرده، معضل حساب های اجاره ای است؛ به نحوی که برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به نام افراد دیگر مبادلات مالی خود را انجام می دهند و در این میان دستگاه های نظارتی هم دچار چالش می شوند.


گردش های میلیاردی زیر ذره بین می رود
در همین رابطه،یک مسئول و کارشناس اقتصادی در سازمان امور مالیاتی اخیرا اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی هم قانونی و هم ابزاری می‌تواند به تراکنش‌ها و حساب‌های هر فردی که مشکوک شود، دسترسی داشته باشد. نظام بانکی تاکنون همکاری خوبی داشته است. اما مشکل ما در همکاری با نظام بانکی، صرفاً گرفتن اطلاعات حساب افراد نیست، که در حال حاضر مشکل در شناسایی حساب‌های اجاره‌ای و شناخت هویت افراد است. از سال 95، اطلاعات گردش مالی افرادی را که بالای 5 میلیارد تومان بوده است از بانک مرکزی گرفتیم و در حال بررسی آنها از این سال تاکنون هستیم.

وی ادامه گفت: روی اطلاعات این افراد در حال کار شدن است که آیا آنها پرونده مالیاتی دارند و اگر پرونده دارند آیا با این گردش مالی انطباق دارد یا خیر. ما اگر به افرادی برسیم که در این زمینه مشکوک هستند، آنها را اعتبارسنجی می‌کنیم. مردم در زمینه فرار مالیاتی باید به سازمان کمک کنند و از اجاره دادن حساب‌هایشان امتناع نمایند.

خانی با تصریح به لزوم نظارت دستگاه‌های مسئول در تبلیغات اینترنتی و آگهی‌های اجاره حساب‌های بانکی، افزود: سازمان امور مالیاتی در خصوص 20 مورد از این آگهی‌های اینترنتی اقدام و اعلام جرم کرده است. از زمانی که ما این اقدامات را شروع کرده‌ایم، حجم این آگهی‌ها خیلی کمتر شده است. مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، با فعال اقتصادی خواندن افرادی که حساب‌هایشان را اجاره می‌دهند، اظهار کرد: اگر به چنین حساب‌هایی در بررسی‌ها برسیم، از آن فرد مطالبه مالیات خواهیم کرد. ما به مردم توصیه می‌کنیم که اطلاعات هویتی خود را به‌راحتی در اختیار افراد سودجو قرار ندهند. ما کارت بازرگانی اجاره‌ای نیز داریم، در این خصوص حتی اجاره شماره ملی جهت ثبت شرکت نیز مشاهده شده است.

خانی در خصوص پایانه‌های پرداخت بانکی نیز گفت: 7 میلیون پوز بانکی در کشور توزیع شده است. از نظر نظام مالیاتی، نقطه ابهام آن کارایی آنهاست. طبق قانون بانک مرکزی مکلف است در این زمینه وارد شود و باید این پایانه‌های بانکی را ساماندهی کند، چرا که این پایانه‌ها منشأ خوبی برای فرار مالیاتی هستند.


وجود ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور!
در همین زمینه،یک کارشناس اقتصادی گفت: وجود حدود ۵۰۰ میلیون حساب بانکی نسبت به ۸۰ میلیون جمعیت کشور نشان می دهد حساب‌های بانکی در کشور ما ساماندهی نشده است که این همه فرار مالیاتی دیده می‌شود.

سیدمحمدهادی سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی نهادی نداریم که به طور دقیق بیان کند در کشور به طور تقریبی این مقدار فرار مالیاتی داریم نشان دهنده این است که ابتدایی‌ترین اطلاعات در باره فرار مالیاتی در اختیار نیست. وی افزود: نکته دیگر این که نقش دولت و مجلس در این فرار مالیاتی نسبت به فعالان اقتصادی، پررنگ‌تر می‌باشد بنابراین وقتی بستر فرار مالیاتی فراهم باشد پرداخت مالیات حقه امکان پذیرنیست.

سبحانیان تصریح کرد: در اقتصاد کشور نه اطلاعات خوبی از فعالیت اقتصادی مودیان جمع آوری کرده ایم نه اینکه ضمانت اجرایی و جریمه بازدارنده برای جلوگیری از فرار مالیاتی داریم. وی گفت: وجود حدود 500 میلیون حساب بانکی نسبت به 80 میلیون جمعیت کشور نشان میدهد حساب‌های بانکی در کشور ما ساماندهی نشده است که این همه فرار مالیاتی دیده می‌شود.

سبحانیان افزود: حاکمیت و اجرا در فرار مالیاتی بسیار موثر هستند. در مناطق آزاد و ویژه به دلیل معافیت‌های مالیاتی فرار مالیاتی بیشتر انجام می‌شود بنابراین حداقل‌های شفافیت‌های مالیاتی و ساماندهی فعالان اقتصادی، همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید