55 درصد روستاهای چهارمحال و بختیاری دارای رشد منفی جمعیت است


55 درصد روستاهای چهارمحال و بختیاری دارای رشد منفی جمعیت است

شهرکرد- ایرنا- استاد دانشگاه و مجری سند توسعه روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: مهاجرت به مناطق شهری سبب شده تا 55 درصد روستاهای این استان با رشد منفی جمعیت مواجه شود.

داریوش رحیمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک ۳۶ درصد جمعیت ۹۶۰ هزار نفری چهارمحال و بختیاری در روستاها ساکن است که این میزان ۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: شهرستان لردگان با ۱۵۲ هزار نفر پرجمعیت‎ترین روستاهای این استان را تشکیل می‌دهد و شهرستان‌های بن و سامان کمترین جمعیت روستایی این استان را در خود جای داده است.

رحیمی، بیکاری را مهمترین عامل مهاجرت روستاییان این استان به مناطق شهری عنوان کرد و گفت: تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که بیکاری مهمترین چالش روستاهای این استان در طول ۷۰ سال اخیر است.

عضو هیات علمی رشته جغرافیا دانشگاه اصفهان، ضعف منابع ملی را از دیگر مشکلات روستاهای چهارمحال و بختیاری برشمرد و اظهار داشت: سهم پایین این استان در اقتصاد ملی و غفلت از ظرفیت‌های موجود در روستاها سبب پایین بودن درآمد سرانه روستاییان شده است.

رحیمی، تقویت مهارت‌های فنی را از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات روستاهای این استان عنوان کرد و افزود: در همین راستا سند توسعه روستایی استان با هدف رونق کارآفرینی، استفاده از توان‌های محیطی و تامین منابع مالی تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، تدوین سند توسعه اقتصادی روستایی چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۹۶ آغاز و در پاییز امسال به پایان رسید و به عنوان نخستین سند توسعه روستایی کشور با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری رونمایی شد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۶۰ هزار نفر است که بخشی از این جمعیت در روستاهای استان ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟