معصومه ابتکار شامگاه –دوشنبه ۲۰ آبان ماه- در نشست تخصصی با بانوان فرهیخته، مدیران زن و کارآفرینان آذربایجان شرقی در تبریز، با اشاره به ضایعه‌ زلزله در آذربایجان شرقی که باعث خسارت جانی و مالی و تخریب منازل هموطنان شده است، اظهار کرد: امیدوارم دولت با همت و همکاری مردم و خیران این مشکلات را رفع کند.

وی با بیان اینکه انتصاب زنان برای دولت بسیار مهم است، افزود: در سال ۱۳۹۶درصد انتصاب زنان مدیر، ۱۳.۶درصد بود که این شاخص هم اکنون به ۱۸.۸درصد افزایش یافته است.

ابتکار با اشاره به تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در آذربایجان شرقی، گفت: از سال آینده، دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی پیشگیری‌های لازم را برای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده جهت تحقق شاخص‌های عدالت جنسیتی انجام دهند؛ سال گذشته شاخص‌های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده تصویب کرده‌ایم و اکنون تمامی دستگاه‌ها شاخص‌های عدالت جنسیتی را در اختیار دارند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، ادامه داد: خوشبختانه آذربایجان شرقی در بین استان‌ها دارای بیشترین انتصاب بانوان است؛ معتقدم با وجود زنان فرهیخته زیاد در این استان کمبودی برای انتصاب مدیران زن در آذربایجان شرقی نداریم.

وی با اشاره به طرح‌های مختلف در قالب سند ارتقای وضعیت زنان، از جمله اجرای موفق طرح ارتقای سطح تاب آوری در آذربایجان شرقی، تصریح کرد: این طرح‌ها جهت تحقق شاخص‌های جنسیتی و با حمایت ما در سطح ملی اجرا می‌شود که بسیاری از این طرح‌ها موفق بوده است.

ابتکار تاکید کرد: طرح‌های اجرا شده و موفق نیاز به گسترش و استمرار دارند تا بتواند جمعیت وسیعی از مخاطبان را در برگیرد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه طرح محصولات سالم و استاندارد در روستاهای شهرستان شبستر آذربایجان شرقی از طرح‌های موفقی بود که اجرا شده است، گفت: این طرح باید در سطح روستاهای بیشتری انجام شود.

وی توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد را یکی از جهت‌گیری‌های معاونت امور زنان و خانواده عنوان کرد و ادامه داد: ۱۸۰ تشکل در هفتمین دوره‌ سازمان‌های مردم‌نهاد فعال حوزه زنان از چهار استان شرکت کردند.

ابتکار با بیان اینکه حمایت از دختران بازمانده از تحصیل نیز جزو جهت‌گیری‌های مهم ما است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از کودک همسری این است که اجازه ندهیم دختران از تحصیل باز بمانند یا ترک‌تحصیل کنند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه موضوع کودک‌همسری، موضوعی حقوقی است، افزود: البته از لحاظ حقوقی نیز آن را پیگیری می‌کنیم، ما پنج لایحه‌ عمده را در کمیسیون لوایح در دست بررسی داریم که یکی از آن‌ها ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال است.

وی حمایت از زنان سرپرست خانوار را از موضوعات مهم خانواده برشمرد و گفت: برای توان‌افزایی زنان خانوار، دو طرح بزرگ با جهاد دانشگاهی اجرا می‌کنیم، که تاکنون ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار با این طرح‌ها در مشاغل خانگی توانمند شده و به کارگرفته می‌شوند که در آذربایجان شرقی نیز این طرح به خوبی انجام می‌شود.

معصومه ابتکار در سفر یکروزه خود به استان آذربایجان شرقی ضمن حضور در مناطق زلزله زده سراب، در مراسم افتتاحیه نشست منطقه‌ای تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال حوزه زنان و خانواده نیز حضور یافت.