جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران


هر اونس طلا تا میانه روز دوشنبه با افزایش 22/ 0 درصدی به قیمت 1464 دلار رسید و همچنین معاملات آتی فلز زرد نیز 2 درصد افزایش یافت.

به گزارش بنکر (Banker)، تحلیل‌گران معتقدند که قیمت طلا هم‌اکنون در موقعیت خوبی است و سرمایه‌گذاران این فرصت را دارند که با توجه به احتمال افزایش قیمت طلا تحت تاثیر جنگ تجاری و شرایط اقتصاد جهان، موفق به کسب سود شوند. در کنار این دو عامل، خرید این فلز گرانبها توسط بانک‌های مرکزی مخصوصا توسط بانک خلق چین – بانک مرکزی چین- بر قیمت طلا فشار خواهد آورد.


تنش‌های هنگ‌کنگ
درگیری‌ها و افزایش تنش در شرق دور نیز با بالا بردن سطح تنش جهانی می‌تواند یکی دیگر از عوامل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره آینده طلا باشد. شاهدان از افزایش تنش‌ها در هنگ‌کنگ خبر می‌دهند؛ جایی که نیروهای امنیتی روز دوشنبه با شلیک گلوله یکی از معترضان ضددولتی را مجروح کرده است. تظاهرات در هنگ‌کنگ برای بیست‌وچهارمین هفته پیاپی است که ادامه دارد. هارش، رئیس موسسه تحقیقاتی در موسسه مالی گئوجیت در این باره گفت: قیمت این فلز گرانبها تحت تاثیر یک جهش تکنیکال به دلیل کاهش‌های اخیر و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در هنگ‌کنگ، آماده حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر است.تنش‌های هنگ‌کنگ روز دوشنبه تاثیر خود بر بازارهای آسیا و اقیانوسیه را نیز به ثبت رساند. همان‌طور که انتظار می‌رفت ارزش این بازارها در روز دوشنبه کاهش یافت که البته بازارهای استرالیا در این بین استثنا بودند. شاخص هنگ‌سِنگ که شاخص موزون بازارهای هنگ‌کنگ است، تحت تاثیر افزایش تنش‌ها هفته خود را با کاهش چشمگیر ۳ درصدی آغاز کرد.


ابهام ترامپ
دونالد ترامپ در آخرین اظهار نظر خود در روز شنبه درباره جنگ تجاری گفت که مذاکرات با چین به خوبی در حال پیشروی است. اما جمله بعدی ترامپ همچنان ناظران بازار را در ابهام نگه‌داشته است. او در مورد سرانجام این معامله گفت: ایالات‌متحده تنها زمانی با پکن به توافق خواهد رسید، که این توافق یک معامله مناسب برای این کشور باشد. واشنگتن و پکن در انتهای هفته گذشته توافق کرده بودند که تعرفه‌های تجاری را به‌عنوان فاز اول توافق تجاری، متوقف کنند، اما بعد از آن ترامپ هر گونه توافقی را انکار کرد. جنگ تجاری تا اینجای سال میلادی تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهان گذاشته است. به خطر انداختن بازارهای مالی و ترس از رکود اقتصاد جهان نهایتا باعث شد، فلز زرد از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته باشد. اگر دو اقتصاد بزرگ دنیا، در پایان بخشیدن به جنگ تجاری خود شکست بخورند و نتوانند به توافقی دست یابند، قیمت طلا دوباره به مرز ۱۵۰۰ دلاری بازمی‌گردد.


شاهدی دیگر برای رکود جهانی
شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) چین برای ماه اکتبر منتشر شد. این شاخص می‌تواند به‌عنوان یک راهنما برای روند سودآوری شرکت‌های این کشور عمل کند. آمار ماه اکتبر نشان می‌دهد که شاخص قیمت تولیدکننده دومین اقتصاد بزرگ دنیا ۶/ ۱ درصد کاهش یافته است، در حالی‌که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند این شاخص ۵/ ۱درصد کاهش خواهد یافت. این شدیدترین کاهش این شاخص از جولای سال ۲۰۱۶ است؛ موضوعی که نگرانی‌ها را درباره رکود اقتصاد جهانی افزایش داده است.


نشست چشم‌انداز اقتصادی فدرال‌رزرو
سرمایه‌گذاران بازار این هفته به جلسه روز چهارشنبه فدرال‌رزرو درباره چشم‌انداز اقتصاد، تورم و سیاست‌های مالی آمریکا نظر دارند. آنها مشتاقانه تا روز چهارشنبه منتظر خواهند ماند تا صحبت‌های جرومی پاول رئیس فدرال‌رزرو را گوش دهند. انتظار می‌رود پاول مواضع خود مبنی بر توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و توقف کاهش نرخ بهره پس از سه کاهش متوالی در سال جاری را تکرار کند. ناظران بازار این هفته این شانس را دارند تا اظهارات هشت مقام رسمی دیگر فدرال‌رزرو از جمله رئیس فدرال‌رزرو نیویورک، جان ویلیامز را نیز بشنوند. ویلیامز روز جمعه گفته بود که اقتصاد ایالات متحده در شرایط خوبی است. وی بارها تاکید کرده است که کاهش نرخ بهره باید به تناسب ریسک‌های احتمالی اقتصادی اعمال شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز