بررسی عوارض و اثربخشی داروها پس از ورود به بازار در سازمان غذا و دارو


بررسی عوارض و اثربخشی داروها پس از ورود به بازار در سازمان غذا و دارو

معاون غذا ودارو علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بررسی عوارض و اثربخشی دارو‌ها پس از ورود به بازار در سازمان غذا و دارو و دبیرخانه فارماکو اپیدمیولوژی انجام می‌شود.

بررسی عوارض و اثربخشی داروها پس از ورود به بازار در سازمان غذا و دارو

پیرویان معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری دومین کنگره فارماکو اپیدمیولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پس از ورود دارو به بازار لازم است تا بررسی‌های مجدد روی اثربخشی و عوارض جانبی آن انجام شود که این امر به کمک علم فارما اپیدمیولوژی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ریکال یا جمع‌آوری داروی لوزارتال از بازار از مصادیق ورود علم فارماکو اپیدمیولوژی محسوب می‌شود، در کشور ما سازمان غذا و دارو متولی فارماکو اپیدمیولوژی محسوب می‌شود و دبیرخانه فارماکو اپیدمیولوژی به دلیل خلاء موجود در این حوزه ایجاد شد.

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شبکه آمار و اطلاعات دارو پس از ورود به بازار اکنون در کشور وجود ندارد همچنین زیرساخت‌های تبادل اطلاعات فراهم نیست به عنوان مثال بیمه‌ها و اطلاعات داروهای موجود در نسخ می‌تواند یک بانک اطلاعات دارویی خوب محسوب شود که کمک زیادی برای بررسی پس از ورود دارو به بازار می‌کند.

او اظهار کرد:‌ به عنوان مثال بیماران دیابتی که دارو مصرف نمی‌کنند آمار بالایی دارند چرا که برخی از بیماری‌ خود اطلاع ندارند یا پزشک دیابت را تشخیص نداده و در مواردی بیماران با وجود تشخیص پزشک دارو مصرف نمی‌کند که این مسئله نیازمند سیاست‌گذاری دارویی است.

پیرویان بیان کرد: اکنون شبکه یک پارچه‌ای که تمام اتفاقات پس از ورود دارو به بازار شامل مصرف، عوارض جانبی را ثبت کند وجود ندارد به کمک یک شبکه یک پارچه می‌توان اطلاعات را تحلیل کرد و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام داد.

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سطح کشور اطلاعات تجمیعی میزان مصرف داروها در بیمارستان‌ها را نداریم که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سیستم مدیریت جامع بیمارستانی را راه‌اندازی کرده است تا میزان مصرف دارو در بیمارستان‌‌ها مشخص شود، اما به طور کلی در سطح کشوری اطلاعات به روز میزان مصرف دارو در بیمارستان‌ها موجود نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل