ساحلی مملو از تخم‌‌های یخی مرموز +عکس


ساحلی مملو از تخم‌‌های یخی مرموز +عکس

یک کارشناس یخ در سازمان هواشناسی فنلاند گفت: برای رخ دادن این پدیده طبیعی باید وضعیتی ایجاد شود که دریا سرد شود، محدوده‌ای از دریا در مرحله مناسب یخ زدن باشد، باد از جهت مناسبی بوزد تا از خط ساحل موج ایجاد کند، عمق آب کم باشد، و کف دریا صاف باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، ساحلی در فنلاند با گستره‌ای عجیب از تکه یخ‌های تخم‌مرغی شکل پوشیده شد. ریستو ماتیلا عکاسی آماتور، پس از مواجه شدن با این صحنه در جزیره هایلوتو، تصویر آن را با زیرنویس دریایی از توپ‌های برفی در اینستاگرام منتشر کرد.

وی گفت: همراه همسرم در ناحیه ساحلی ماریانیمی بودم. هوا آفتابی بود، دمای هوا یک درجه زیر صفر بود و باد می‌وزید. همان جا بود که این پدیده عجیب را دیدیم. تخم‌های برفی و یخی در طول ساحل و در نزدیکی محل تلاقی آب با خشکی.

پاتریک اریکسون، کارشناس یخ در سازمان هواشناسی فنلاند، گفت: واقعاً به ندرت پیش می‌آید که آمیزه‌ای از شرایط جغرافیایی و هواشناسی لازم برای تشکیل این گوی‌های یخی، فراهم شود.

وی افزود: آب دریا باید تا نقطه انجماد سرد شود تا بلورهای یخی در نزدیکی سطح آب شکل بگیرند و با وصل شدن به هم، ورقه‌ای در عمق آب تشکیل دهند.

اریکسون گفت: اگر این پدیده در ناحیه‌ای نزدیک‌تر به ساحل رخ دهد، این توده شروع به غلتیدن می‌کند. وقتی آب وجود داشته باشد و هوا خیلی سرد باشد، گوی‌های یخ کم کم بزرگ می‌شوند و یخ‌های هر چه بیش‌تری دور خود جمع می‌کنند. به این ترتیب، اندازه‌شان به بزرگی توپ فوتبال هم می‌رسد و در محل تلاقی آب و ساحل می‌چرخند.

ماتیلا، عکاسی که در ساحل با این گوی‌های یخی مواجه شد، می‌گوید که کوچک‌ترین‌شان به اندازه تخم‌مرغ، و بزرگ‌ترین‌شان به اندازه توپ فوتبال بود.

او گفت: منظره جالبی بود. در طی 25 سالی که در این اطراف زندگی می‌کنم، چنین چیزی ندیده بودم.

به گفته اریکسون واقعاً باید شرایط مناسب وجود داشته باشد تا چنین پدیده‌ای رخ دهد.

او می‌گوید برای رخ دادن این پدیده طبیعی باید وضعیتی ایجاد شود که دریا سرد شود، محدوده‌ای از دریا در مرحله مناسب یخ زدن باشد، باد از جهت مناسبی بوزد تا از خط ساحل موج ایجاد کند، عمق آب کم باشد، و کف دریا صاف باشد.

ساحلی مملو از تخم‌‌های یخی مرموز +عکس

ساحلی مملو از تخم‌‌های یخی مرموز +عکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید