فیلم | آواز کرکننده مرغ زنگوله‌ای سفید رکورد بلندی صدای پرندگان را می‌شکند


فیلم | آواز کرکننده مرغ زنگوله‌ای سفید رکورد بلندی صدای پرندگان را می‌شکند

دانشمندان می‌گویند مرغ زنگوله‌ای سفید یک گونه پرنده بومی آمریکای مرکزی و جنوبی بلندترین صدایی را که تا به حال از پرنده ضبط شده است، از خود در می‌آِورد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز مرغ زنگوله‌ای سفید که یکی از چهار نوع مرغ زنگوله‌ای است و در میان پرنده‌بازان در برزیل محبوبیت زیادی دارد،‌ آوازی با صدایی غریب و فلزی دارد،‌ صدایی که گویی از دنیایی بیگانه می‌آید.

به گفته آرتور گومز، دانشجوی زیست‌شناسی از دانشگاه ایالتی سائو پولو در برزیل که در این پژوهش جدید شرکت داشت، هنگامی که چند مرغ زنگوله‌ای سفید با هم می‌خوانند، صدایشان ممکن است کرکننده باشد

این پرنده معمولا در ارتفاعات در جنگل‌های بارانی گرمسیری زندگی می‌کند و به گفته کارشناسان صدایشان را می‌توان از کیلومترها آن طرف‌تر شنید.

پژوهشگران برزیلی با استفاده وسائل جدید ضبط که برای پایش سروصداهای صنعتی به کار می‌روند، به همراه لیزرهای فاصله‌یاب برای تعیین فاصله پرنده‌ها توانستند دو نوع صدا را از این پرنده ضبط کنند: یک آواز طولانی‌تر و ظریف‌تر و یک صدای کوتاه‌تر و شدیدتر.

به گفته این پژوهشگران صدای نوع دوم این پرنده از صدای چکش بادی یا چکش برقی بلندتر است و بلندی آن در اوجش به ۱۲۵ دسی‌بل می‌رسد که در حد شدت صدای دستگاه‌های تیرکوب است. این میزان سه برابر بلندتر از صدای «تاریک‌مرغ جارزن» (Screaming piha) است که رکورد بلندترین صدای پرندگان را داشت.

توجه داشته باشید که شنیدن صداهای با شدت بیش از ۸۵ دسی‌بل برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی انسان شود.

این پژوهشگران همچنین رابطه‌ای میان طول آواز این مرغ و دامنه یا شدت آن را هم یافتند- هر چه شدت اوج آواز پرنده بیشتر بود، مدت کمتری طول می‌کشید. در فصل جفت‌یابی پرنده هر چه آوازش را بلندتر و بلندتر می‌کند، مدت آن کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

به گفته کارشناسان این خصوصیت آواز این پرنده به همراه سادگی آن، الگویی از بده‌بستان‌های (trade-off) تکاملی میان دامنه یا شدت صدا و پیچیدگی آواز را نشان می‌دهد.

اما یک پرسش باقی می‌ماند: مرغ زنگوله‌ای سفید نر صدای کرکننده‌اش را هنگامی از خود در می‌آورد که جفتش در نزدیکی‌اش است. جفت‌یابی پرنده نر با رو گردندان او از پرنده ماده شروع می‌شود، بعد او در اطراف جفتش می‌چرخد و بلندترین صدایش را یک راست به سوی صورت او می‌فرستد. در بسیار از پرندگان دیگر معمولا هنگامی که پرنده ماده به پرنده نر علاقه نشان می‌دهد، پرنده نر صدایش را پایین می‌آورد تا او را فراری ندهد.

این پژوهشگران می‌گویند راهبرد جفت‌یابی مرغ زنگوله‌ای بر خلاف انتظارشان است و باید تحقیق بیشتری در این زمینه انجام شود.

مجله جانوران
کد خبر 462693

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول