راز و جرگلان، نیازمند مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و علمی‌کاربردی


راز و جرگلان، نیازمند مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و علمی‌کاربردی

بجنورد- ایرنا- شهرستان مرزی راز و جرگلان بیش از مراکز دانشگاهی محض، به ایجاد مراکز آموزش علمی‌کاربردی و فنی و حرفه ای نیاز دارد.

رئیس دانشگاه بجنورد روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: شکی نیست که وجود یک دانشگاه قوی در هر منطقه می تواند پشتوانه ای برای توسعه رسته ها و رشته های شغلی باشد اما این در صورتی است که این مراکز آموزش عالی با استقبال مواجه شوند.

دکتر احمد محقر افزود: پیش از این در شهرستان راز و جرگلان، یک واحد عالی پیام نور ایجاد شده است که با یک کارمند و یک عضو هیات علمی به صورت نیمه‌وقت فعالیت می‌کند اما به علت استقبال نشدن از آن، در حال تعطیلی است.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت و ظرفیت های منطقه، این شهرستان بیش از هر چیز به آموزش های مهارتی متناسب با مزیت های موجود خود مانند نوغانداری، پرورش اسب ترکمن، صنایع دستی به ویژه در حوزه بانوان نیاز دارد که ایجاد یک مرکز علمی کاربردی و یا فنی و حرفه ای می تواند به صورت شایسته تر به این نیازها پاسخ دهد.

رئیس دانشگاه بجنورد گفت: از سویی اکنون در حال سامان دادن به وضع بی سر و سامان گسترش مراکز آموزش عالی در استان هستیم و بنا نیست، بدون توجیه کافی در هر گوشه منطقه دانشگاهی رسمی ایجاد شود.

دکتر محقر با انتقاد از مدیریت نشدن و توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی، اظهار داشت: در دولت های نهم و دهم گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی مشکلات زیادی به وجود آورد و مدیریت و اداره کردن همین مقدار از واحدها نیز معضلی برای کشور شده است.

رئیس دانشگاه مادر خراسان شمالی گفت: هرگونه گسترش مراکز آموزش عالی، منع قانونی دارد و با توجه به کشاورزی بودن شهرستان راز و جرگلان، حتی اگر بخواهیم در این منطقه مراکز آموزش عالی با رویکرد رشته های کشاورزی ایجاد کنیم ممنوعیت قانونی داریم، اما استثنا هم وجود و در صورت تایید وزارت جهاد مبنی به نیاز منطقه به این رشته ها، می توان در این خصوص اقدام کرد.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بخش زیادی از آن در شهرستان راز و جرگلان واقع شده است که با سه بخش و ۶ دهستان، ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۲ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

سهم این شهرستان از مراکز آموزش عالی تنها یک واحد پیام نور است که به علت نبود استقبال و کاهش جمعیت دانشجویی در آستانه تعطیلی است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی حدود ۴۰ هزار دانشجو دارد که در ۳۵ مرکز آموزش عالی دولتی، غیردولتی و پیام نور مشغول به تحصیل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟