آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه


آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه

اردبیل- ایرنا- همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با دانشگاه آتاتورک استان ارزروم ترکیه در زمینه علوم پزشکی و تحقیقات علمی و آموزشی حوزه بهداشت و درمان آغاز شد.

یک هیات علمی متشکل از مقامات و مسئولان حوزه بهداشت و درمان و خدمات پزشکی دانشگاه آتاتورک جمهوری ترکیه به استان اردبیل سفر کرده‌اند تا در مدت ۲ روز، راه‌های این همکاری را بررسی کنند.

در نشست مشترک مسئولان بخش بهداشت و درمان ۲ طرف، ضمن تاکید بر مبادله استاد و دانشجو و انجام فعالیت های پژوهشی مشترک، در خصوص برگزاری دوره‌ها و کنفرانس‌های مشترک علمی در حوزه پزشکی تاکید شد.

آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل دوشنبه در جلسه مشترک با گروه علمی دانشگاه آتاتورک ترکیه گفت: در ادامه همکاری های همه جانبه ۲ کشور، همکاری علمی ۲ کشور در زمینه پزشکی می تواند مناسبات ۲ کشور در حوزه بهداشت و درمان را گسترش دهد.

دکتر قدرت اخوان اکبری تبادل علمی در بخش تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت به خصوص در زمینه مبارزه و کنترل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و آسیب دیدگان حوادث را از جمله زمینه‌های مورد توافق برای همکاری مشترک دوجانبه ذکر کرد و افزود: در این نشست علمی، راه‌های همکاری تخصصی بین دانشگاه آتاتورک استان ارزروم ترکیه و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بررسی شد.

وی کاهش ۲۵ درصدی ابتلای برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را از جمله اهداف تعیین شده برای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تا سال ۲۰۲۵ ذکر و بیان کرد: آموزش و پژوهش کاربردی از جمله زمینه‌های مساعد برای همکاری بین دو طرف است و می‌تواند نتایج خوبی برای هر دو طرف داشته باشد.

آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه

اخوان اکبری همچنین با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برای تبادل استاد و دانشجو و برگزاری سمینارهای علمی و آموزشی مشترک گفت: استان اردبیل در زمینه گردشگری سلامت هم ظرفیت بالایی برای همکاری با طرف ترکیه ای دارد.

وی از ایجاد چندین مرکز و مجتمع بزرگ آبدرمانی در استان اردبیل مرکز تحقیقات آبدرمانی ایران در این استان خبر داد و افزود: اقدامات لازم برای ایجاد کمپ آبدرمانی و نیز مرکز تخصص آبدرمانی با اعزام پزشکانی از استان اردبیل به استانبول ترکیه برای فراگیری روش های نوین آبدرمانی آغاز شده است.

آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه با تشریح اقدامات و سوابق علمی و آموزشی این مرکز دانشگاهی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران دستاوردها، تجربیات و موفقیت‌های بزرگی در زمینه کنترل برخی بیماری‌ها دارد و می تواند مورد استفاده طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

وی همچنین در این دیدار با ارایه گزارشی از شرایط نظام بهداشتی ایران و نیز وضعیت علمی، آموزشی و خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌ علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ۳۴۰۰ دانشجو با هداشت آموزشی ۲۵۰ عضو هیات علمی مشغول به تحصیل هستند .
اخوان اکبری افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، دارای ۶ دانشکده است و علاوه بر اردبیل در دو منطقه دیگر واحدهای آموزشی و ۲۰ آزمایشگاه دارد و دانشجویان بر اساس استانداردها بین المللی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند .

آغاز همکاری علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه آتاتورک ترکیه

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه آتاتورک استان ارزروم ترکیه نیز در این دیدار با تشریح وضعیت علمی، آموزشی و تحقیقاتی این مرکز علمی ترکیه و با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: به علت همجواری و وجود ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوان مشترک، همکاری دوجانبه ایران و ترکیه در زمینه پزشکی و سلامت به نفع هر دو طرف است.

پروفسور فوآد گوندوغدو با اشاره به فعالیت ۶ دانشکده تخصصی حوزه پزشکی و یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی آموزشی و ارائه خدمات سلامت و درمان سالانه به یک میلیون نفر در دانشگاه آتاتورک ارزروم افزود: دو طرف ظرفیت خوبی برای انجام تحقیقات علمی در حوزه پزشکی و سلامت دارند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دارای استانداردهای بین‌المللی در بسیاری از زمینه‌های پزشکی و سلامت است و امیدواریم که در زمینه مورد علاقه دو طرف همکاری لازم شکل بگیرد.

پروفسور گوندوغدو افزود: معاونت بهداشت و سلامت دانشگاه آتاتورک جمهوری ترکیه ضمن علاقه‌مندی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، مایل است تا همکاری لازم علمی بین دانشجویان و مجموعه عوامل بهداشت و درمان ۲ کشور صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، بخش بهداشت و درمان ایران در استان اردبیل چندین سال است که خدمات وسیعی را به هزاران تبعه خارجی از جمله به اتباع جمهوری آذربایجان ارائه می‌کند و در این زمینه تعداد کثیری از اتباع خارجی در قالب توریسم درمانی، با سفر به استان اردبیل خدمات درمانی و بهداشتی دریافت می‌کنند.

به گفته مسئولان استان اردبیل، بیش از ۷۰ درصد بالغ بر یک میلیون مسافر و گردشگر خارجی وارد شده به استان اردبیل از مرزهای آستارا و بیله‌سوار با هدف دریافت خدمات درمانی و پزشکی به این استان سفر می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند