نیازهای دانشگاهی البرز بررسی شد


نیازهای دانشگاهی البرز بررسی شد

کرج - ایرنا - استاندار البرز روز دوشنبه در نشستی مشترک با روسا و اساتید دانشگاه های استان نیازهای مراکز آموزش عالی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

نماینده عالی دولت در استان البرز در این نشست اعلام کرد که برگزاری نشست های تخصصی با روسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مستقر در البرز برای اولین بار با هدف تصمیم سازی علمی در مسیر توسعه متوازن در دستور کار قرار دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز، عزیزاله شهبازی افزود: این نشست به عنوان یک مسیر کارشناسی، فرصت های عمران و آبادانی را سیاستگذاری می کند.
وی با بیان اینکه البرز در مسیر توسعه متوازن متفاوت عمل کرده، ادامه داد: بر این اساس رشد مهاجرت به این استان روز به روز در حال افزایش است چراکه اشتغال، تولید و زندگی در این استان جریان دارد.
شهبازی با بیان اینکه رشد مشارکت اقتصادی البرز برای اولین بار در تاریخ این استان از متوسط کشوری فراتر رفت، گفت: اگر توسعه متوازن در تمامی استان ها صورت گیرد این حجم از مهاجرت برای دستیابی به اشتغال و رفاه دیده نمی شود..
وی با تاکید بر اینکه این تیم می تواند برنامه ریزی و تصمیم سازی کند، افزود: البرز به واقع ایران کوچک است و حقیقتا چشم و چراغ خیلی از مسئولان ملی محسوب می شود.
استاندار البرز عنوان کرد: باید ایجاد بسترهای نشاط اجتماعی و ایجاد شادابی در محیط های دانشگاهی را ارتقا دهیم و راهکارهایی در این رابطه داشته باشیم.
وی گفت: به طور حتم در جلسات تصمیم گیری استان از نظرات این جمع فرهیخته بهره خواهم برد و همچنین باید سطح انتظارات را به شرایط منطقی نزدیک کنیم تا بتوانیم در عمل کارآیی بیشتری داشته باشیم.
شهبازی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: اتخاذ راهکارهای پژوهش محور برای چگونگی جلب مشارکت حداکثری مردم در نهایت سلامت و امنیت نیز می تواند از جمله محورهای مورد بحث این نشست ها باشد.

محمدحسن برهانی فر رییس دانشگاه آزاد اسلامی البرز با قدردانی از برگزاری چنین نشستی که به ابتکار استاندار البرز برای نخستین بار صورت گرفته، با بیان بخشی از ظرفیت ها و برنامه های این دانشگاه، گفت: چشم انداز و آینده بسیار خوبی را از تشکیل این گردهمایی روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی استان متصور هستم و این اقدام شایسته را ارج می نهم.
وی افزود: توانمندی های خوبی در دانشگاه های البرز وجود دارد و اگر نیازمندی های استان لیست و دسته بندی شود و می توان از هر دانشگاه در زمینه های تخصصی و مجزا بهره برداری کرد.

همچنین اسکندر امیدی نیا رییس دانشگاه محیط زیست البرز با اشاره به اینکه این نشست را به فال نیک می گیریم، ادامه داد: آخرین باری که چنین نشستی را تجربه کردم در سال 70 بود که نتایج بسیار ماندگاری داشت و با روحیاتی که از دکتر شهبازی می بینم قطعا این امر در البرز نیز منشا اثر خواهد بود.
وی گفت: نگاه این نشست آدم سازی و توسعه محور است و ما می توانیم در کنار یکدیگر برای توسعه پایدار بعنوان یک دغدغه بزرگ در کشور، برنامه ریزی و تصمیم سازی کنیم.
امیدی نیا با بیان اینکه ما در کنار یکدیگر می توانیم چالش ها را احصا کرده و برای حل آنها چاره اندیشی کنیم، افزود: راز مانایی و محوری کلیدی برای کشور، محیط زیست است که در این راستا به جد نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق هستیم.
وی اضافه کرد: محیط زیست یک فضیلت اجتماعی است و ما باید استان را مانند یک خانه در نظر بگیریم و پلن و برنامه برای تک تک اجزای آن تعریف کنیم.
دیدگاه علمی و توسعه طلبانه استاندار البرز قابل تقدیر است
در ادامه علیرضا خاوندی رییس پژوهشگاه مواد و انرژی با تقدیر از دیدگاه علمی، بلند و توسعه طلبانه استاندار البرز به دلیل برگزاری این نشست، به تشریح اقدامات و برنامه های پژوهشگاه مواد و انرژی پرداخت و گفت: هر کجا که موسسه، آموزشگاه و مرکز تحقیقاتی مستقر باشد به طور قطع اثرات آن در اجتماع ملموس خواهد بود.
وی افزود: جای تشکر دارد که دکتر شهبازی باعث این گردهمایی شده تا در کنار یکدیگر بررسی کنیم توان استان را چگونه در جهت توسعه بکار ببریم.
خاوندی عنوان کرد: پژوهشگران و اساتید این

پژوهشگاه می توانند بعنوان بازوی حاکمیت برای ریشه یابی و رفع معضلات در حوزه های تخصصی خود وارد میدان شوند.
تداوم و استمرار این نشست ها زمینه ساز اتحاد و همدلی برای توسعه علمی البرز است
حسین گلدان ساز رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه این دانشگاه از سال 1279 با نام مدرسه فلاحت کار خود را آغاز کرده، گفت: در کشور بحث ها و دعواها سر مسائل علمی نیست و خیلی نیاز داریم در کشور در این زمینه ها کار کنیم و اخلاق حاکم باشد.
وی افزود: این جلسات به تحکیم اتحاد و انسجام و همراهی و همدلی و همکاری در جهت توسعه استان کمک شایانی می کند.
گلدان ساز با بیان اینکه در سالی که گذشت پردیس کشاورزی موفق به تولید 100 تن بذر مادری کلزا، 400 تن گندم و 40 تن جو شد، ادامه داد: در موضوع محیط زیست برنامه های خوبی داریم و در موضوع ساماندهی حلقه دره با توجه به پژوهش هایی که داریم نیز می توانیم تعامل بسیار خوبی داشته باشیم.
در ادامه حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: این جلسه نشان از وسعت فکر استاندار دارد و بعنوان یک کار الگویی در کشور لازم است که مد نظر قرار گیرد و امید است باب این امر در کشور باز شود، چراکه کار خیلی بزرگی است که فضای علمی آموزشی و پژوهشی را به فضای اجرایی نزدیک کنیم و باید یکی از مهمترین اهداف در هر استان باشد.
وی اضافه کرد: متاسفانه فضای علمی و اجرایی کشور از هم فاصله گرفته اند و افراد دور از هم کار می کنند و از نزدیک شدن به هم واهمه دارند، این امر در صنعت نیز وجود دارد.
کریم با بیان اینکه محور جریان سازی اجتماعی را باید دانشگاه ها بر عهده بگیرند، گفت: همه کشورهای توسعه خود را از دانشگاه ها شروع کردند و ابتکاری که دکتر شهبازی بخرج دادند در راستای شکل دادن دانشگاه های 3 و 4 است.
وی افزود: اولین قدم توسعه یک کشور سلامت است و توسعه در کشوری شکل می گیرد که جسم، روح، فکر و توان سالمی داشته باشد از این رو الگوسازی روستای سالم و توسعه یافته یک کار دیگر است که بعنوان پایلوت در البرز راه اندازی می شود.
کریم عنوان کرد: نقش سازی را برای دانشگاه ها تعریف کنیم و متولی استان پازل و نقشه راه را ترسیم کرده و هر کدام از ما قطعه ای از آن پازل باشیم و خودمان هم در طراحی آن نقش داشته باشیم.
همچنین احمدرضا فیروزی رییس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه البرز به جد درگیر مسائل اجتماعی است، گفت: باید از ظرفیت های استان در راستای پژوهش های علوم اجتماعی به دلیل مهاجرپذیری و تراکم بالای جمعیت استفاده کرد.
وی افزود: هر کدام از دانشگاه ها ظرفیت هایی دارند و دانشگاه خوارزمی می تواند در اقدامات پژوهش محور در حوزه اجتماعی شایانی داشته باشد.
یدالله فجر رییس مرکز آموزش های عالی جهاد کشاورزی البرز در ادامه اضافه کرد: در ادوار مختلف بر این تصور بودم که کاش استاندار البرز را از نزدیک می دیدم و از او می پرسیدم البرز با توجه به استقرار چنین مراکز علمی و تحقیقاتی بزرگ چرا بهره لازم را نمی برد.
وی گفت: اما با تشکیل این جلسه به این باور رسیدم که استاندار البرز نگاه متفاوتی دارد، همچنین می توانم به جرات اذعان کنم که ارتباط دکتر شهبازی با موسسات تحقیقاتی ما در بهترین سطح قرار دارد.
فجر افزود: برای تهیه و تدوین سند راهبردی استان که مورد اشاره قرار گرفت زحمات زیادی کشیده شد و دانشگاه ها هم بسیار کمک کردند و آن سند باید نقشه راه باشد و همه فعالیت ها باید به این سند ارجاع شود، این اقدام استاندار البرز نماد علمی کار کردن مجموعه اجرا در استان است.
وی با بیان اینکه استاندار البرز چند بار در موسسه حضور یافتند که منشا خدمات ارزشمندی شده است، عنوان کرد: ضرورت دارد چالش های استان را شناسایی و احصا کنیم و اولویت بندی کنیم و به دانشگاه ها نقش بدهیم.
دانشگاه ها موتور محرکه توسعه کشور هستند
اسحاق جلالیان رییس دانشگاه پیام نور البرز نیز ضمن قدردانی از استاندار البرز برای برگزاری چنین نشستی، گفت: در حوزه توسعه کشور دانشگاه ها به شکلی که شایسته است دیده نمی شوند و نقش دانشگاه ها بعنوان موتور محرکه توسعه نقش زیادی را در این امر ندارند که منجر به معضلات بسیاری در حوزه های مختلف شده است.
محمد نبیونی رییس بنیاد علمی نخبگان البرز افزود: از روسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی استان انتظار می رود مجموعه نخبگان را جزئی از مجموعه خود ببینند.
وی گفت: با پیگیری ها و حمایت های استاندار البرز آمار نخبگان البرز از مرز 800 نفر فراتررفت.
نبیونی افزود: در کلانشهر کرج 5 اولویت برای پژوهش شامل پسماند، آب های سطحی و روان آب ها، آسیب های اجتماعی، گردشگری و سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی احصا شده است.
حضور دکتر شهبازی برای خوارزمی باعث برکت و پویایی شده است
همچنین محمدحسین مجلس آرا جهرمی قائم مقام دانشگاه خوارزمی ادامه داد: برای من افتخار بود که استاندار البرز جزو استانداران برتر کشور در اقتصاد مقاومتی شناخته شده است.
وی با بیان اینکه حضور دکتر شهبازی برای خوارزمی باعث برکت و پویایی شده است، گفت: دانشگاه های البرز قصد داشتند چنین نشستی را برنامه ریزی کنند ولی آغاز این اقدام بزر از سوی استاندار البرز بسیار قابل تقدیر است.
نصر الله صالحی رییس دانشگاه فرهنگیان البرز نیز با بیان اینکه ضعف کشور در ساخت و ساز است و باید در این راستا اقدام کرد، افزود: باید تاب آوری در زلزله و حوادث این چینی کشور بالا برود تا شاهد خسارات جانی و مالی نباشیم.
وی ادامه داد: باید بدنبال تربیت معلم برای تربیت نسل های آینده داشته باشیم چراکه اولویت اصلی ما آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است.
اصغر ترکیان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای البرز نیز با بیان اینکه ما دانشگاه های برندی در البرز داریم که داخل آنها اساتیدی هستند که گنجینه های نهفته محسوب می شوند، گفت: امید دارم دستگاه های دولتی استان بانک اطلاعاتی از اساتید و پژوهشگران باشد تا در مواقع لزوم به معرفی آنها بپردازد.
وی افزود: این رویکرد استاندار البرز را بسیار می ستایم که بعد از سال ها اساتید دانشگاه ها دور هم جمع شدند.
مهراب رجبی رییس بنیاد البرز شناسی نیز اضافه کرد: این جلسه فراتر از ملی بلکه بین المللی است این نشست کارش گره گشایی است از این رو جای خرسندی دارد که در این جمع حضور دارم این جلسات حتما هر ماه ادامه داشته باشد.
وی گفت: باید از مدیران عالی ملی برای حضور در این جلسه دعوت کنیم، امروز نقطه عطفی در تاریخ البرز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول