میزان برداشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی 30 درصد کاهش یافته است


میزان برداشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی 30 درصد کاهش یافته است

مهاباد- ایرنا- کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان برداشت چغندرقند در پی شرایط اقلیمی و محدودیت‌های کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.

لیلا مودت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته است، افزود: پیش‌‍بینی می‌شود امسال از این میزان سطح یک میلیون ۶۵۰ هزار تن محصول تولید و توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تن چغندرقند در استان تولید شد که امسال این رقم کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص علت کاهش تولید چغندرقند در سطح استان اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های بهاری، تاخیر در کشت این محصول و نیز محدودیت‌های موجود جهت صرفه‌جویی آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد کاهش کشت و برداشت این محصول در استان هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان برداشت این محصول مربوط به شهرستان‌های جنوبی آذربایجان‌غربی است، اظهار داشت: بیش از ۶۷۴ هزار تن چغندرقند تاکنون از چغندرکاران استان خریداری شده که از ۱۴ هزار هکتار از اراضی زیرکشت این محصول برداشت شده است.

کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر متوسط عیار چغندرقند تحویلی کارخانه‌های قند بالای ۱۷ درصد است که در مقایسه با سال قبل که عیار آن ۱۵ تا ۱۶ درصد بود از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی در خصوص کشت نشائی این محصول در سطح استان نیز افزود: برای دومین سال متوالی کشت نشائی در چهار شهرستان ارومیه، بوکان، میاندوآب و نقده انجام شد.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت‌های بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.
با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان‌غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا محصول آنان از سرمای شدید زمستان در امان بماند.

آذربایجان‌غربی ۲۳۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی