ائتلاف چهارمین حزب پارلمان تونس با النهضه در تشکیل دولت


ائتلاف چهارمین حزب پارلمان تونس با النهضه در تشکیل دولت

چهارمین حزب پارلمان تونس برای تشکیل دولت جدید این کشور با حزب اسلامگرای النهضه ائتلاف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس نتایج نهایی انتخابات تونس، حزب اسلامگرای النهضه با کسب 52 کرسی پارلمان در جایگاه اول این انتخابات قرار گرفت. پس از آن حزب لیبرال قلب تونس، حزب جریان دموکراتیک و حزب کرامه قرار گرفتند. طبق قانون اساسی تونس، رئیس جمهور بزرگترین حزب یا ائتلاف پارلمانی را مامور تشکیل دولت خواهد کرد. تشکیل دولت جدید نیازمند همراهی نیم به اضافه یک اعضای پارلمان است. پارلمان تونس 217 کرسی دارد لذا حزب النهضه با لحاظ کردن 21 کرسی حزب کرامه، نیازمند 36 کرسی دیگر پارلمان است تا بتواند دولت جدید را تشکیل دهد. قرار است مجلس قانونگذاری جدید تونس چهارشنبه ( 22 آبان ) تشکیل شود و رئیس جمهور این کشور یک هفته فرصت دارد تا فردی را مامور تشکیل دولت کند.

ائتلاف چهارمین حزب پارلمان تونس با النهضه در تشکیل دولت

رهبر حزب کرامه تونس با بیان اینکه با حزب النهضه برای تشکیل دولت جدید ائتلاف کرده است، اظهار داشت: النهضه شرایط ما را برای مشارکت در دولت پذیرفت. این شرایط ارتباطی با پست های وزارتی ندارد بلکه در خصوص برنامه های عملی است.

رضا جوادی در گفت وگو با هفته نامه تونسی الصباح گفت: مهم ترین محورهای این برنامه مبارزه با فساد و گشودن پرونده های حساس در این زمینه است. باید قراردادهایی که در ارتباط با ثروت ملی کشور و سرمایه گذاری بیگانگان در تونس منعقد شده است، مورد بازنگری و حسابرسی قرار گیرد. انتصاب افراد به سمت های مختلف براساس شایستگی آنان باشد.

وی افزود: به منظور مبارزه با فقر و بحران های اجتماعی باید صندوقی به نام صندوق زکات تاسیس شود، آزادی های فردی و اجتماعی حفظ شود و اقدامات امنیتی که آزادی های مردم را محدود می‌کنند، باید حذف شود. این برنامه ها محدود به وزارت خاصی نیست و باید توسط تمام وزارتخانه ها اجرایی شود.

رهبر حزب کرامه با تاکید بر استقلال اقتصادی سیاسی تونس تصریح کرد: منظورم از استقلال این است که ما توصیه و سفارش های بیگانگان را نپذیریم. چه صندوق بین المللی پول باشد یا بانک جهانی یا سفارتخانه های خارجی.

جوادی با اشاره به مخالفت برخی احزاب سیاسی تونس در خصوص ائتلاف حزب کرامه با النهضه گفت: برخی نمی خواهند پرونده های حساس در این کشور گشوده شود چرا که از این موضوع می ترسند. باید قراردادهایی که در گذشته بسته شده مورد بازنگری قرار گیرد تا مشخص شود، چه کسی ثروت های کشور را به تاراج برده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید تونس در مدت قانونی مقرر تشکیل شود.

برخی احزاب تونسی مثل حزب قلب تونس، دستوری الحر با حضور در دولت النهضه مخالفت کرده اند اما دیگر احزاب و گروه های سیاسی مثل جریان دموکراتیک ، جنبش مردم و حزب زنده باد تونس شروط دشواری را در پیش پای النهضه گذاشته اند.

کارشناسان معتقدند تشکیل دولت جدید تونس به آسانی نخواهد بود. چنانچه النهضه موفق به تشکیل دولت شود، با موانع و کار شکنی های داخلی روبرو خواهد شد تا نتواند برنامه های خود را اجرایی کند و به عنوان یک دولت ضعیف محسوب شود. همچنین سیاست های آمریکا، عربستان، مصر، امارات در قبال اسلام سیاسی سبب می‌شود، دولت احتمالی النهضه عرصه سیاست خارجی خود با مشکلاتی مواجه شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟