بده بستان سیاسى!


سرور دانش گفته که حکومت آماده است زندانیان طالبان را در 'چوکات قانون' رها کند. ارگ در یک اقدام غیرمنتظره آمادگى خود را براى رهایى زندانیان طالب اعلان نمود. این در حالی است که تیم دولت ساز از آغاز مذاکرات امریکا با طالبان تا قبل از...

سرور دانش گفته که حکومت آماده است زندانیان طالبان را در 'چوکات قانون' رها کند.

ارگ در یک اقدام غیرمنتظره آمادگى خود را براى رهایى زندانیان طالب اعلان نمود. این در حالی است که تیم دولت ساز از آغاز مذاکرات امریکا با طالبان تا قبل از این ابرازنظر، از منتقدان روند اینگونه ى مذاکرات بود و سایر دسته جات سیاسى را که هرازگاهى سر و کله شان از قطر و مسکو و بیجینگ ظاهر میشد، مورد نکوهش قرار میداد.

آمادگى ارگ در حالى علنى میشود که اخبار رسانه ها، حاکى از سرگیرى گفتگو هاى خلیلزاد و طالبان است. با آنکه هیچ نشانه و قرینه ى از خوشبینى و آمادگى طالبان مبنى بر گفتگو با حکومت وحدت ملى و یا هم زمینه سازى امریکا براى دخیل ساختن پاى دولت در این روند تا هنوز به نظر نمى رسد. منظور از این درآمد سیاسى ارگ چیست؟

به تصور من، ارگ میکوشد قبل از اعلان نتیجه جنجالى انتخابات طورى وانمود کند که پیروز قطعى انتخابات و ادامه دهنده مذاکرات، تیم دولت ساز است. و از همین حالا آماده امتیاز دهى یک جانبه و بدون پیش شرط است. ظاهراً ارگ دست به ابتکار سیاسى زده که مؤثریت آنرا در واکنش نماینده امریکا و طالبان در چند روز آینده میتوان تشخیص نمود.

اگر این شیرینکارى ارگ از سوى دو طرف مذاکرات استقبال نشود. صرفاً مصرف داخلى و انتخاباتى خواهد داشت و منتج به نتیجه ى دیگرى نخواهد شد. و اگر لقمه چرب ارگ، اشتهاى طالبان را تحریک کند و به دل شان چنگ بزند. احتمالاً آنها نیز خوشبینى محتاطانه ى از خود تبارز داده، زمینه گفتگو هاى بین الافغانى مساعد خواهد شد. که بدین ترتیب، امریکا در مسیر پیروزى تیم دولت ساز، مانعى ایجاد نخواهد کرد.

روی همرفته ارگ خواسته به امریکا بعنوان مبتکر مذاکرات، چراغ سبزى نشان دهد که در صورت پیروزى در انتخابات، آماده بده - بستان سیاسى است.

محمد عارف منصوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها