صمیمت و همدلی شیعه و سنی در سایه وحدت اسلامی


صمیمت و همدلی شیعه و سنی در سایه وحدت اسلامی

اردبیل - ایرنا- جمعیتی اندک از اهل تسنن همانند جزایری کوچک در شرق و جنوب استان اردبیل در میان خیل اهل تشیع از سالیان دور سکنی گزیده‌اند اما در این سالیان دراز بین پیروان این دو مذهب اسلامی جز صفا و صمیمت حاکم نبوده است.

جمعیت اهل تسنن استان اردبیل در بخش عنبران در شهرستان نمین و بخش خوروش رستم در شهرستان خلخال به سر می‌برند، در برخی از روستاهای این دو بخش شیعیان و اهل تسنن در یک جا با هم زندگی می‌کنند و تاریخ این دیار سراغی از کدورت و دشمنی بین پیروان این دو مذهب ندارد.

پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام هفته وحدت اتفاقی مبارک و میمون بود که این انسجام و اتحاد اسلامی را ریشه دارتر و مستحکم‌تر کرد و هر روز نیز تمسک پیروان این دو مذهب اسلامی به ریسمان الهی و اتحاد و همدلی محکم‌تر و پایدارتر می‌شود.

هفته وحدت بهانه‌ای است که پیروان دو مذهب میلاد پیامبر اکرم (ص) را با همراهی هم جشن گرفته و پایه‌های اتحاد اسلامی را مستجکم‌تر کنند و این اتحاد و همبستگی با وجود دسیسه‌ها و توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان همچنان در استان اردبیل روز بهروز ناگستنی‌تر می‌شود.

امام جمعه اهل تسنن بخش عنبران در آئین جشن هفته وحدت تاکید کرد که باید این هفته را به عنوان الگو و برنامه اساسی در نظر گرفته و تمام مسلمانان را زیر لوای اسلام ناب محمدی متحد و منسجم کنیم.

حجت‌الاسلام سیدیاور مرادی افزود: هیچ اهل سنت و تشیعی همدیگر را تکفیر نکرده و افرادی که در فضاهای غیرواقعی و بر اساس منافع فردی یا گروهی اقدام به ایجاد اختلاف و زیر سوال بردن آن‌ها می‌کنند در حقیقت بویی از اسلام به مشامشان نرسیده است.

وی بیان کرد: نظام اسلامی خدمات زیادی در این منطقه سنی نشین کرده و ما هیچ تبعیضی در ارائه خدمات از سوی دولت در منطقه احساس نمی کنیم. برخی مشکلات همانند بقیه شهرستان ها در این بخش نیز وجود دارد که دولت برنامه‌هایی برای رفه آنها بویژه آب دارد.

حجت‌الاسلام شیخ حکمت‌الله رمضانی امام جمعه اهل سنت هشجین مرکز بخش خوروش رستم خلخال نیز از این منطقه به عنوان الگوی وحدت و همدلی در جامعه واحد اسلامی یاد کرد وگفت: هیچ اختلافی بین شیعه و سنی در این منطقه وجود ندارد و صمیمت بین پیروان دو مذهب برقرار است.

وی مراجعه به سیره پیامبر را بهترین سند و عامل وحدت در بین مسلمانان جهان دانست و بیان کرد: حضرت محمد (ص) پیامبر عقلانیت است، وحدت نیاز ضرئور استفاده از سیره مبارک نبوی نیاز ضروری مردم و راهنمای خوبی در زندگی فردی و اجتماعی افراد با توجه به مشکلات عدیده امروزی است.ن

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در جشن هفته وحدت در عنبران در سخنانی گفت که تفرقه‌افکنان بین شیعه و سنی مسلمان نیستند و هدفی جز اختلاف بین مسلمین ندارند.

آیت‌الله سید حسن عاملی با اشاره به اینکه توطئه دشمن و برداشت و تفاسیر خاص دینی عامل ایجاد اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان است، افزود: هر کس باعث بدبینی و شکاف در بین اهل تسنن و تشیع شود طبق آیه صریح قرآن کریم مشرک است.

وی گفت: هدف دشمن در عصر حاضر ایجاد اختلاف مذهبی، قومی، قبیله‌ای و سیاسی در بین امت اسلامی است و مقابله با این خدعه خبیثانه نیازمند آگاهی و تقویت انسجام بیشتر در درون جامعه اسلامی است.

عاملی اظهارداشت: بزرگترین گناه ترویج نفرت بین بشریت و ایجاد ۲ دستگی و احساس بیگانگی نسبت به مسائل مختلف از جمله مسائل دینی و مذهبی بوده و هرکس به این امر ناپسند دامن بزند به شرافت و کرامت انسانی خیانت کرده است.

وی با بیان اینکه طبق فرموده پیامبر گرامی اسلام تمامی مسلمانان در کنار پیروان مکاتب دینی و آسمانی دیگر خانواده واحد جهانی را تشکیل می‌هند، گفت: به تشخیص رهبر کبیر انقلاب اسلامی تنها عاملی که می تواند باعث زمین خوردن مسلمانان شود اختلاف است و باید از ایجاد آن بر حذر بود

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم گفت:هفته وحدت، پیام آور صلح و دوستی برای پیروان راستین مکتب انسان‌ساز اسلام است.

وی افزود: در این برهه از زمان که استکبار جهانی از حربه تعصبات مذهبی، به دنبال ایجاد تنش بین مسلمانان، به ویژه اهل تشیع و تسنن کشور عزیزمان می باشد حفظ اتحاد و بیداری در برابر توطئه های دشمنان قسم خورده عالم اسلام، ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود چراکه اقتدار، عزت و امنیت ایران اسلامی ، حاصل نعمت مبارک اتحاد و انسجام مردم آگاه و بیدار کشورمان اعم از شیعه و سنی است.

استاندار اردبیل بیان کرد: امید است با تقویت هرچه بیشتر مبانی اسلام ناب محمدی، در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به کارگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شاهد توسعه، بالندگی و پیشرفت روز افزون ایران اسلامی و این خطه سرفراز کشورمان باشیم.

عاطف ناصری فرماندار شهرستان نمین اتحاد، ‌برادری و انسجام اهل تسنن و تشیع منطقه نمین را بی‌نظیر توصیف کرد و از آن به عنوان یک ظرفیت ارزشمند نام برد.

وی افزود: 21 درصد جمعیت شهرستان نمین را اهل تسنن تشکیل می‌دهد که اغلب آن‌ها در عنبران و هفت روستا متمرکز شده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ هفته وحدت در عنبران گفت: حضور اهالی در این آیین و جشن‌های هفته وحدت بی‌نظیر بود چراکه در این برنامه‌ها آنچه بیشتر به چشم‌ می‌خورد اوج اتحاد و همدلی امت اسلامی با تکیه بر محوریت قرآن و عترت رسول‌الله است.

فرماندار شهرستان نمین افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت تدبیر و امید در تقویت این اتحاد و انسجام توجه جدی به مناطق سنی‌نشین داشته به طوری که برای شهر عنبران اقدام خوبی در سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام داده است.

وی گفت: همه این برنامه‌ریزی‌ها و تامین اعتبارات حکایت از توجه ویژه دولت به مناطق محروم و سنی‌نشین دارد که قطعا زمینه‌ساز رضایت‌مندی بیشتر ساکنان این منطقه خواهد شد.

فرماندار شهرستان نمین ادامه داد: باید ظرفیت وحدت و همدلی را در پیشبرد بهتر امور قدر بدانیم و از آن در راستای تقویت بسیاری از مولفه‌های ارزشی استفاده کنیم چراکه به نظر می‌رسد این اتحاد و انسجام اسباب ناامیدی و یاس دشمنان را فراهم آورده است.

ناصری گفت: امروز اتحاد امت اسلامی زمینه‌ساز حرکتی تحولی و انجام بهتر امور است چراکه وحدت و همدلی و وفاقی که در جامعه اسلامی شاهد آن هستیم برگرفته از اندیشه مبارکی در اصلاح و پیشبرد بهتر و شایسته امور در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف است.

فریدون بابایی فرمانداری خلخال هم گفت: دشمنان و در راس آن استکبار در صدد اختلاف بین شیعه و سنی و سلب وحدت در بین مسلمین هستند و می‌خواهند با بهره برداری و سو استفاده از آن علیه نظام توطئه کنند.

وی افزود: برگزاری مراسمات پرمحتوا در حوزه دین و اخلاق به معرفی بیش از پیش معارف غنی اسلام کمک می‌کند.

بابایی بیان کرد: اکنون انقلابی که امام خمینی (ره) ریشه و بنیان آن را پایه نهاده به تمامی کشورهای جهان صادر شده که باعث ثبات و حفظ اسلام به مفهوم کامل شده است.

وی اظهار داشت: دشمنان و در راس آن استکبار در صدد اختلاف بین شیعه و سنی و سلب وحدت در بین مسلمین هستند و می خواهند با بهره برداری و سو استفاده از آن علیه نظام توطئه نمایند که مطمئن هستیم مردم هوشیار و آگاه ایران اسلامی هرگز بهانه ای به دست دشمن نمی‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش