بسته پیشنهادی مطالعه درباره مهدویت


بسته پیشنهادی مطالعه درباره مهدویت

مرکز پژوهش‌های جوان آثاری را درباره مهدویت منتشر کرده و تالیفاتی را در دست انتشار دارد که آشنایی با آنها به آگاهی از وضعیت عصر غیبت، وظایف منتظران و انس با امام زمان(عج) کمک می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: به مناسبت ایام آغاز دوران امامت حضرت قائم اباصالح المهدی (عج) و در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی به گفت و گو با «محمدحسن شاهنگی»، معاون مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پرداختیم تا در مورد فعالیت‌های این مرکز در این موضوع بیشتر باخبر شویم که در ادامه می آید:

مرکز پژوهش های جوان تاکنون چه کتاب هایی را با محوریت مهدویت و امامت حضرت حجت(عج) منتشر کرده است؟

تا به حال آثار ارزشمندی مانند کتاب «غیبت و حیرت» نوشته دکتر محمود مطهری نیا، «حجت همیشگی» به قلم حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین در این مرکز منتشر شده است. هم چنین دو کتاب «پایان تاریخ و موعودگرایی» از حجت الاسلام غلام رضا بهروزی لک و «نشانه‌های ظهور» از حجت الاسلام خدامراد سلیمیان به زودی منتشر می شود.

در کتاب کتاب «غیبت و حیرت» نوشته محمود مطهری نیا به چه محورهایی پرداخته می شود؟

در این کتاب بیان می شود که شیعیان تا قبل از غیبت امام زمان(عج) از نعمت حضور امام معصوم(ع) در جامعـه برخوردار بودند اما با غیبت امام دوازدهـم(عج) و متعـاقب آن شکل‌گیری مسائل مستحدثه فقهی وکلامی شرایط جدیدی به وجود آمد که موجب برخی سرگشتگی‌ها شد. برخی امامان در عهد عباسی به علت محدودیت‌های دستگاه جور حاکم، حداقل ارتباط را با پیروان خود داشتند؛ اما با غیبت حضرت مهدی(عج) وضعیت بغرنج‌تر شد. بررسی منشأ،گستره، علل و مراتب حیرت و سرگشتگی شیعیان در این ایام و در ادامه علاج اندیشی ائمه(ع) با محوریت تأسیس سازمان وکالت از موضوعاتی است که در این کتاب بررسی می شود.

در این کتاب به چه سوالاتی پاسخ داده می شود؟

تلاش شده به این پرسش‌ها پاسخ داده شود: منظور از دوره حیرت چیست؟ تفاوت‌های دوره حیرت با دوره حضور ائمه(ع) چیست؟ شیعیان بر اثر غیبت با چه بحران‌هایی مواجه شدند؟ در پاسخ به کسانی که منصب وکالت در عصر غیبت را ساختگی می دانند چه می توان گفت؟ مهمترین اقدامات امامان شیعه(ع) جهت آماده‌سازی شیعیان با هدف ورود به دوره غیبت چه بوده است؟ وضعیت سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی شیعیان در دوره حیرت چگونه بوده است؟

انگیزه اصلی از نگارش کتاب «حجت همیشگی» به قلم حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین چه بوده است؟

در این کتاب گفته می شود که در منظومه اعتقادی اسلام، امامت علاوه بر پیوند ناگسستنی با نبوت، از اصولی چون توحید و معاد نیز جداشدنی نیست؛ به عبارت دیگر، امامت بر اساس نظامی معرفتی معنا می یابد که بر خداشناسی و معادشناسی مبتنی است. هنگامی که انسان درک کرد جهان آفرینش به هستی نامحدود و کمال نامتناهی تکیه زده است و هر پدیده ای به اندازه ظرفیت خود، ماورایش ر انشان می دهد که همان جهان ابدیت است، آنگاه تحت ولایت پروردگار قرار می گیرد و با هدایت الهی به اخلاقی پاک آراسته می شود که آخرین درجه کمال انسانی و مقام انسان کامل یعنی «امام» است. کتاب حجت همیشگی، چندی از بنیادی ترین پرسش های مربوط به مسئله امامت را با نگاهی نو و با رعایت ایجاز و اختصار بازمی کاود: اینکه امامت چیست، چه نیازی به آن است، اهمیت و جایگاه آن در دین و به ویژه در نگاه قرآن چیست، امام باید چه شروط و ویژگی هایی داشته باشد و چه رسالت و کارویژه هایی را بر دوش می کشد و

در این کتاب به چه سوالاتی پاسخ داده می شود؟

در دوران کنونی، پرسش ها و شبهات جدیدی فراروی نسل جوان قرار گرفته است: اینکه آیا نظام سیاسی مبتنی بر امامت، نظامی کارا و کارآمد است یا نه، نسبت امامت با دموکراسی چیست، آیا امامت با خاتمیت سر سازگاری دارد یا ناقض آن است، نیز پرسش های فراوان دیگری درباره علم و عصمت امام (ع)، همواره در اذهان جوانان پرسشگر و جست و جوگر ما رژه می روند. از میان این دغدغه ها، نویسنده کتاب، حمیدرضا شاکرین کوشیده است پرسش ها و شبهات پربسامدتر را بررسی کند و در حد امکان، متناسب با دانش و سلیقه جوانان دانشگاهی، بدان ها پاسخی در خور گوید.

رویکرد کلی در کتاب «نشانه‌های ظهور» چیست؟

با توجه به وضعیت ویژه نشانه‌های ظهور به جهت حاکی‌بودن از اتفاقاتی که در آخرالزمان رخ خواهد داد و پی‌آمدهای ناگوار بدفهمی و یا کج‌فهمی از آن و نیز تطبیق‌هایی که بر این مقوله شده، بررسی عمیق و همه‌جانبه ضروری می نماید.از این رو در سه حوزه این اثر به دنبال تبیین‌های درخوری خواهد بود: اول: آشنایی کلی با نشانه‌های ظهور و مباحث مربوط.دوم:تبیین و تحلیل ملاک‌های پذیرفته در تطبیق و یا عدم تطبیق مصادیق بیرونی بر نشانه‌ها. و سوم: ارائه بینش در تطبیق حوادث بر نشانه‌ها و پرهیز از خطاها و آسیب‌های احتمالی.

در این کتاب به چه سوالاتی پاسخ داده می شود؟

تلاش شده به این پرسش‌ها پاسخ داده شود: نشانه‌های ظهور چه جایگاهی در آموزه‌های مهدویّت دارد؟ اقسام نشانه های ظهور چگونه تبیین شده است؟ هدف و کارکرد ذکر نشانه های ظهور در روایات کدامن ؟معیاری‌های سنجش اعتبار تطبیق نشانه‌های ظهور بر مصادیق بیرونی کدامند؟ پیامدهای اشتباه و انحراف در تطبیق نادرست نشانه‌ها چیست؟راه‌های معالجه و برون رفت از آسیب‌ها کدامند؟

کتاب «پایان تاریخ و موعودگرایی» چه مضامینی را مورد توجه قرار می دهد؟

پایان تاریخ و فرجام جهان در طول تاریخ موضوع بحث و گفتگوهای علمی بوده است. به رغم نگاه بدبینانه به فرجام جهان در برخی از مکاتب و دیدگاهها از منظر اسلامی همچون ادیان الهی، جهان فرجامی خوش داشته و سرانجام آن با ظهور منجی موعود نیک و مطلوب خواهد بود. هر چند نگاه بدبینانه به فرجام جهان دیگر چندان حامیانی ندارد، اما در نگاه خوش بینانه نیز دیدگاههای مختلفی وجود دارد. غلبه و سیطره دیدگاههای انسان محور و سکولار مدرن سبب گردیده است تا فرجام جهان جامعه ای کمونیستی در نگرش های مارکسیستی و یا جامعه ای لیبرال در نگرش های لیبرالیستی تلقی شود که بشر به دست خود رقم خواهد زد. فرانسیس فوکویاما از منظر مدرن “پایان تاریخ و واپسین انسان” را انسانی لیبرال تلقی نموده است که با زوال مکاتب سوسیالیستی تنها جامعه برتر جهان خواهد بود. اما در مقابل همه این مکاتب بشری که تاکنون نتوانسته اند سعادت نهایی را برای بشر فراهم سازند، می­توان از جامعه موعود اسلامی سخن گفت که تحت رهبری الهی انسانها را به کرامت واقعی دنیا و آخرت خواهند رساند. این سخن پرمغز امام صادق(ع) را امروزه با بحران مکاتب بشری سوسیالیستی و لیبرالیستی بخوبی می توان درک نمود که فرمودند قبل از قائم عج «لایبقی صنف من الناس الا و قد ولوا» «هیچ گروهی از مردم نمی ماند مگر آنکه به حکومت می رسد» اما هیچ کدام از این مکاتب نخواهند توانست عدالت حقیقی و در نتیجه سعادت واقعی را برای بشر فراهم سازند.

اهمیت این کتاب چیست؟

این کتاب خواهد کوشید با تبیین دیدگاه های مختلف مکاتب بشری در باب فرجام جهان از یک سو و دیدگاه موعودگرایانه ادیان الهی از سوی دیگر، امتیازات و برجستگی های موعودگرایی و مهدویت اسلامی را بر آنها به مخاطبان جوان دانشجو تبیین نماید. مسأله اصلی کتاب این است که :وجوه امتیاز و برتری دیدگاه اندیشه اسلامی به پایان تاریخ و فرجام جهان بر دیگر دیدگاه ها چیست؟

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو