تأثیر «بدون توقف» در اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه واقعی مساجد


تأثیر «بدون توقف» در اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه واقعی مساجد

خدادادی با اشاره به اینکه رسانه ملی در پیگری و طرح موضوعات اساسی جامعه به روز عمل می‌کند، یادآور شد: صداوسیما با پخش برنامه «بدون توقف» می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه واقعی و کارکردهای اصلی مسجد داشته باشد.

«سلمان خدادادی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت طرح موضوع مسجد محوری در برنامه بدون توقف تصریح کرد: آن طور که من به یاد دارم و از پدران، بزرگان و علمای پیشین شنیده‌ام در گذشته همه محلات، شهرها و روستاها بر اساس مسجدمحوری اداره ‌شده و همه مسائل اجتماعی نیز در مساجد حل و فصل می‌شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مساجد بسیاری از معضلات که امروز برای آن نهاد دولتی تشکیل دادیم و اتفاقا ناکارآمد هم هستند بدون ورود حاکمیت و با حضور خود مردم و بدون اینکه ده‌ها سازمان مسؤلیت آن را برعده بگیرد توسط ریش‌سفیدان و روحانیون حل و فصل می‌شد بدون اینکه حاکمیت هزینه‌ای کند و به حکومت مرتبط باشد. در اوائل انقلاب نیز همین‌طور بود و حرکت عظیم و گرم که مهمترین حادثه قرن بود با شور انقلابی و با عظمت از همین مساجد شروع شد و مردم با آگاهی و با محوریت همین مساجد حکومت متکی بر غرب را تغییر دادند و حکومتی بر مبنای مسجدمحوری تعیین کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم همچنین عنوان کرد: خیلی مسائل که امروز هست و به نظر بنده قبح آنها نیز شکسته شده در گذشته وجود نداشت از جمله آنها در آسیب‌های اجتماعی و مشکلات ما همین معضل طلاق است که یکی از بدترین آسیب‌های اجتماعی بوده و خداوند هم تأکید فرموده‌اند که با طلاق عرش من به لرزه در می‌آید، اما امروز با وجود فرهنگ اصیل اسلامی قبح این قضیه شکسته شده و نگاه ضد ارزشی به آن به ارزش تبدیل شده تا آنجا که جشن طلاق می‌گیرند، در حالیکه در گذشته بسیاری از این مسائل و مشکلات اجتماعی توسط روحانیون و معتمدان محله در مساجد رفع رجوع می‌شد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه به نظرم اگر امروز به اینجا رسیدیم به این دلیل است که در جامعه کار فرهنگی نشده، ادامه داد: بسیاری از مسائلی که می‌توانیم در مساجد با روحانویت، ائمه‌جماعت، معتمدین و خود مردم حل کنیم به حاکمیت واگذار کرده و آن را حکومتی کردیم و مسؤلیت را به سازمان‌های ویژه داده و آن را سازمانی کردیم. متأسفانه در برخی از موارد ما پس‌روی هم داشتیم در گذشته نمازجمعه‌های ما تشکیلاتی نبودند نماز جمعه با محوریت مساجد و روحانیون و به صورت مردمی برگزار می‌شد و روحانی مشکلات محله را حل و فصل می‌کرد، اما از آن وقت که همه چیز تشکیلاتی و به روحانیت نگاه حاکمیتی شد، روحانی مسجد آن تأثیرگذاری را از دست داد.

خدادادی اظهار کرد: ما محوریت را از مساجد گرفتیم و مسجد جای افراد مسن شد، امروز در مساجد شاهد اختلاف شدید بین پایگاه‌های مقاومت بسیج که یکی از ارزش‌های جامعه است با روحانیت هستیم، در واقع مرکزی که باید بسیاری از مسائل جامعه را حل کند محل اختلاف بین نیروهای نسل جوان و روحانیون شده است به دلیل اینکه نوع نگاه‌شان با هم فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه حاکمیتی آن مسجدمحوری را از دست ما گرفته، بیان کرد: اگر بخواهیم دوباره کارکردهای مسجد را به آن برگردانیم باید به گونه‌ای مساجد را به روز کنیم، مردم دیگر آدم‌های50 ، 60 سال قبل نیستند باید با زمان برخورد کرد و مسائل را به روز بحث کرد و این فاصله را از بین برد در غیر این صورت مساجد ما نیز مثل مساجد کشورهایی می‌شود که موضوعات از طریق حاکمیت به آنها القاء می‌شود که مثلا امشب در مورد این موضوعات صحبت کنید.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم همچنین یادآور شد: مسجد باید توسط مردم اداره شود، روحانیون باید به روز باشند و به روز فکر کنند، روحانیون و پایگاه‌های مقاومت بسیج درک متقابل داشته باشند که متأسفانه این فهم مشترک و تعامل لازم امروز وجود ندارد، چراکه با روحانیت مساجد این هماهنگی و همگرایی را نتوانستیم ایجاد کنیم، این عدم همفکری باعث شده آن قدرت و پتانسیل تاریخی که در مسجد وجود داشت از اثرش کم شود. در طول تاریخ ایران هر تحول عظیمی از مسجد شورع شده مانند قانون مشروطیت و یا انقلاب اسلامی و هر تحولی که از مساجد شروع شد ماندگار هم بوده است، باید برگردیم به آن سمت و با هم‌افزایی نیروهایی که بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند، قدرت و محوریت مسجد را به آن بازگردانیم.

وی در خصوص مسجد محوری در این برنامه گفت: این برنامه می تواند نگرش جامعه نسبت به جایگاه واقعی و کارکردهای اصلی مسجد را تغییر داده و اصلاح کند تا مردم نسبت به موضوع محوریت مساجد به روز فکر کنند. به نظرم صداوسیما توانسته با پیش‌بینی و درک موضوعات مهم کشور آنها را به بحث گذاشته و پیگری کند که این نیز یکی از آن موضوعات است.

خدادادی در پایان با تقدیر از صداوسیما که به یکی از موضوعات اساسی کشور پرداخته و برنامه‌ای را به آن اختصاص داده است، تصریح کرد: من توفیق داشتم برخی از قسمت‌ها و بحث‌های برنامه «بدون توقف» را ببینم که به نظرم بسیار اثرگذار است، در خصوص مسجد محوری نیز این برنامه تأثیر بسیار خوبی داشته و نقش فوق‌العاده‌ای دارد چراکه می‌ت

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا