پخش غیرقانونی مستند «ایکسونامی» توسط حوزه هنری


پخش غیرقانونی مستند «ایکسونامی» توسط حوزه هنری

تابناک نوشت: امروز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مستندی را در سه سالن خود در تهران، مشهد و اصفهان اکران می‌کند که راوی آن یک پورن استار سابق بوده است؛ پورن استاری که قرار است به مخاطب ایرانی از خاطراتش در این صنعت و تبعات بد آزادی‌های جنسی در آمریکا بگوید. این اقدام عجیب در حالی رخ می‌دهد که بنا بر اعلام سازمان سینمایی، این مستند فاقد پروانه...

ساخت مستند «ایکسونامی» را می‌توان در تداوم ساخت مستندهایی نظیر «انقلاب جنسی» ساخته پسر جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی تلقی کرد؛ مستندهایی که حرف‌های تکراری درباره آزادی‌های جنسی و آثار آن را با روکش براق جنسی بیان و بیشتر از این بستر برای دیده شدن استفاده می‌کنند، تا آنکه حرف تازه‌ای برای آشنایان به عرصه‌ها و اندک تأثیری در تغییر فضا داشته باشند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده، نهادی دینی همچون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که رگ گردن مسئولانش برای «خانه پدری» و «مطرب» بیرون زده بود، متولی رونمایی از آن هستند.

این فیلم در حالی امروز در تالار اندیشه حوزه هنری مشهد در سینما هویزه و اصفهان در سینما سوره اکران می‌شود که بنا بر اطلاعی که از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌ایم، فاقد پروانه نمایش بوده و اکران آن غیرقانونی است. مطابق با قانون حتی یک اکران عمومی مستند که در این زمینه با توجه به تبلیغات و اعلام ورود برای عموم آزاد است، صدق می‌کند، نیازمند کسب مجوز از متولی حاکمیتی سینماست که در حوزه سازمان سینمایی محسوب می‌شود و سینماگران و مستندسازان برای اکران فیلم‌شان در یک سانس در یک سالن سینما نیز مجبور به دریافت مجوز موردی هستند.

با این اوصاف، اساساً سوای اینکه استفاده از پورن استار برای نقد فضای جنسی آمریکا و مقایسه فضای جنسی آمریکا با وقایع ایران قابل پذیرش باشد، اگر حوزه هنری اقدام به نمایش این فیلم نماید، حوزه هنری اقدامی مجرمانه کرده است. البته با توجه به تأکید مومنی نسب و همکارانش در حوزه هنری، بعید است آنها اصراری بر عمل مجرمانه داشته باشند؛ هرچند هنوز حوزه هنری بر اکران این مستند فاقد پروانه نمایش در عصر امروز تأکید دارد. سوای مجرمانه بودن چنین اقدامی، باید از مسئولان حوزه هنری پرسید، آیا کار به جایی رسیده که باید برای نشان دادن بد بودن آزادی جنسی، مرجعیت فکری را به یک پورن استار سپرد؟!

۱۷۲۴۳

کد خبر 1319983

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟