کمبود زیرساخت‌ها، راز و جرگلان را ‌به شهرستان مهاجرفرست تبدیل کرده است


کمبود زیرساخت‌ها، راز و جرگلان را ‌به شهرستان مهاجرفرست تبدیل کرده است

فرماندار شهرستان راز و جرگلان گفت: کمبود زیرساخت ها این شهرستان را تبدیل به منطقه‌ای مهاجرفرست کرده است.

محمد زراعی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه شهرستان مرزی راز و جرگلان با کمبودهای زیرساختی عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان مواجه است، افزود: تعداد زیادی از مردهای این شهرستان برای پیدا کردن کار به شهرهایی همچون تهران، بجنورد، گرگان و ... مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کمبود زیرساخت های آموزشی و بهداشت و درمان همچون بیمارستان نیز موجب شده تا تعدادی از خانواده ها از این منطقه به سایر شهرها سفر کنند.

زراعی اظهارکرد: در حال حاضر نرخ بیکاری در این شهرستان 11.2 درصد است، این درحالی است که پتانسیل فراوان اقتصادی خیلی زیادی همچون صنایع دستی، نوغانداری و اسب ترکمن در این استان وجود دارد که با ایجاد زیرساخت ها و بازارهای فروش مناسب می توان نرخ بیکاری را کاهش داد.

وی با بیان اینکه بیشتر جمعیت این منطقه در روستاها زندگی می کنند و کار اصلی آن ها کشاورزی است، تاکید کرد: با ایجاد صنایع فرآوری کشاورزی می توان ماندگاری روستاییان را در این شهرستان افزایش داد.

خراسان شمالی دارای 310 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع شده، این شهرستان دارای سه بخش و شش دهستان با جمعیت 60 هزار نفر است که 92 درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

40 درصد جمعیت شهرستان راز و جرگلان جوان بوده و این شهرستان منطقه ای مهاجر فرست است که بیشتر مهاجران به شهرهای بجنورد، گنبد و گرگان مهاجرت می کنند.

نرخ بیکاری در راز و جرگلان 1.9 درصد است و مهمترین مزیت برای اشتغال در منطقه کشاورزی است که در رابطه با تولید گندم حرف برای گفتن دارد اما جایگاهی برای تولید محصولات باغی تاکنون نداشته است.

راز و جرگلان در تولید گوشت و پرورش دام سنگین قابلیت بالایی دارد اما مهمترین مشکل در این منطقه نبود زنجیره تولید کشاورزی است، در حقیقت این شهرستان مشکلی در ارتباط با بهره بردار ندارد اما مهمترین معضل در منطقه مسئله بهره وری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر