پیشقراولان قوهای فریادکش به تالاب‌های مازندران رسیدند


پیشقراولان قوهای فریادکش به تالاب‌های مازندران رسیدند

ساری-ایرنا- نخستین گروه از قوهای فریادکش به عنوان پیشقراولان این گونه از پرندگان مهاجر وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که نخستین گروه از قوهای فریادکش در دسته‌های کوچک طی دیروز امروز به زیستگاه زمستانیشان در مازندران آمدند و در واقع پیشقراول این گونه محسوب می شوند و بقیه هم به مرور تا پایان آذر ماه به صورت گروهی خود را به تالاب های مازندران می رسانند.

کوروس ربیعی افزود: غازها و قوهای فریادکش پرندگان زمستان گذرانی هستند که با سرد شدن هوا و کاهش ذخایر غذایی در سیبری به صورت پاره وقت تالاب های مازندران را به عنوان زیستگاه زمستانی انتخاب می کنند و پیش از فصل بهار نیز این منطقه را ترک می کنند.
وی مهم ترین زمان ورود این پرندگان به صورت دستجمعی به این خطه شمال کشور را اواسط آذر ماه اعلام کرد و گفت: در مجموع سالانه ۲ تا سه هزار بال قوی فریادکش به تالاب های مازندران می آیند و در طول مسیرشان هم هر جایی که تغذیه مناسب مشاهده کنند، توقف می کنند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اعلام این که امسال به دلیل پرآبی، شرایط غذایی خوبی برای پرندگان در تالاب های استان وجود دارد، افزود: همچنین در آذر ماه اردک و غواص از دیگر گونه های پرندگان زمستان گذران به جمع سایر گونه ها اضافه می شوند.

وی تعداد گونه های پرندگان زمستان گذران در مازندران را اعم از بومی و مهاجر افزون بر ۹۰ گونه با جمعیت بیش از یک میلیون بال اعلام کرد و گفت که خوتکا نخستین گروه از این پرندگان بود که اوایل مهر ماه زمستان گذرانی را در مازندران شروع کرد.
همه ساله در فصل بهار و پاییز دستکم ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال برای زمستان گذرانی به تالاب بین المللی میانکاله در شرق و سرخرود و ازبالان در فریدونکنار واقع در مرکز و همچنین ۸۰۰ قطعه آببندان و شالیزارهای غرقابی شده مازندران مهاجرت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج