خراسان شمالی در امانت‌گیری کتاب، سوم کشور است


خراسان شمالی در امانت‌گیری کتاب، سوم کشور است

بجنورد- ایرنا - استان خراسان شمالی با 60 هزار عضو از نظر شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی و نیز شاخص امانت‌گیری کتاب رده سوم کشور را دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی روز دوشنبه در آیین تقدیر از برگزیدگان کشوری و استانی بیست و هفتمین دوره بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار داشت: این استان ۶۰ باب کتابخانه عمومی دارد که سرانه امانت گیری کتاب در نیمه نخست امسال در این مراکز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد رشد داشته است.

علی‌محمد جهانی اظهار داشت: در این مدت ۴۰۶ هزار و ۵۶۱ جلد کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده که بر اساس اعلام نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در شمار سه استان برگزیده کشور در این شاخص شناخته شده است.

میانگین امانت گیری کتاب در کشور ۳۷ جلد به ازای هر ۱۰۰ نفر است، این در حالی است که در استان خراسان شمالی بیش از ۴۵ جلد به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت به امانت می رود.
نرخ جهانی امانت گیری کتاب بر اساس استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) ۳۵۰ جلد و در ۱۵ کشور پیشرو دنیا یکهزار و ۱۳۰ جلد است.

جهانی افزود: در چهار سال متوالی کتابخانه های روستایی این استان به عنوان دوستدار کتاب شناخته شده اند.

وی اظهار داشت: در هفته کتاب و کتابخوانی هشت باب کتابخانه روستایی و شهری با زیربنای یکهزار و ۶۰۰ مترمربع در استان افتتاح شده که با بهره‌برداری از آنها، مجموع فضای کتابخانه‌ای استان به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

جهانی با بیان اینکه از این تعداد ۶ باب در روستاها و ۲ باب در شهرها افتتاح شده، افزود: کتابخانه‌های روستایی در مناطق چهاربید، بیدک، قلعه جق، خرق، بزنج و تازه قلعه و کتابخانه های شهری نیز در حصارگرمخان و درق افتتاح شده که مجموعا برای ساخت و تجهیز این هشت باب کتابخانه، افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این کتابخانه ها هم اکنون ساخت کتابخانه های روستایی در گریوان و ارکان بجنورد، رباط شیروان، طبر جاجرم و بام صفی آباد و همچنین ۲ باب کتابخانه شهری در اسفراین و شیروان نیز با زیربنای چهار هزار و ۹۰۰ متر مربع در مراحل پایانی است که تا سه ماه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تحول در زیرساخت‌های فرهنگی استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: این استان جزو سه استان نخست کشور از نظر سرانه زیربنای کتابخانه ای است که با افتتاح و تکمیل طرح های نیمه تمام به این سرانه افزوده خواهد شد.

حسین فرخنده با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۲۰ باب کتابخانه عمومی روستایی و شهری در این استان ساخته شده و به بهره برداری رسیده است، گفت: افتتاح این طرح ها، تحولی در زیرساخت های فرهنگی استان ایجاد کرده است.

وی افزود: هم اکنون روند ساخت کتابخانه ها در نواحی روستایی بسیار مناسب است و اهالی نیز خود در ساخت و ساز این مراکز فرهنگی مشارکت می کنند.

در آیین بزرگداشت هفته کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی که با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، کتابداران و برگزیدگان کشوری و استانی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی علامه دهخدا بجنورد برگزار شد از ۳۱ برگزیده استانی و ۳ برگزیده کشوری حوزه کتاب تجلیل شد.

امسال یک کتابدار و ۲ کتابخوان از استان خراسان شمالی منتخب کشوری شدند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی