پهپادها به کمک زمین‌شناسی ایران می‌آیند


پهپادها به کمک زمین‌شناسی ایران می‌آیند

اصفهان- ایرنا- مدیرکل دفتر ژئومَتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در قالب تفاهمنامه‌ای با دانشگاه صنعتی شریف قرار است از فنآوری پهپادها برای عملیات زمین‌شناسی و ثبت اطلاعات استفاده شود.

سیدعلی اسماعیلی روز دوشنبه در نشست با فعالان معادن و اکتشاف اصفهان در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهارداشت: پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین قادر خواهند بود براحتی در مسیرهای سخت‌گذر به پرواز درآیند و عملیات برداشت و ثبت اطلاعات را انجام دهند.

وی افزود: با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح مذکور کشورمان به یکی از پیشروترین کشورها در زمینه ثبت اطلاعات و ژئوفیزیک هوایی تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: حسگرهای (سنسورها) مورد استفاده فعلی در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده و وزن آنها از ۹۰ کیلوگرم به ۲ کیلوگرم کاهش داشته است و اینگونه تجهیزات براحتی توسط پهپادها حمل می‌شوند.

اسماعیلی اضافه کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی ۱۸ سال اخیر ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی، برداشت اطلاعات انجام داده است و محدودیت‌های اعتباری بزرگترین چالش ما در این زمینه به شمار می‌رود.

وی برداشت داده‌های ژئوفیزیک به صورت هوایی را مفید خواند و گفت: در این زمینه از بالگرد و هواپیما استفاده می‌شود و کشورمان در این عرصه در وضعیت خوبی قرار دارد.

مدیرکل دفتر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به اهمیت تغییر در نوع برداشت‌ها در معادن کشور اشاره و تصریح کرد: معدنکاری در عمق باید بیش از معدنکاری در کشور عملیاتی شود.

وی با اشاره به اهمیت برآورد میزان ذخیره مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی اصلی ایران مانند فولادمبارکه و ذوب‌آهن اصفهان، افزود: اطلاعات ما از وجود احتمالی چهار میلیارد تُن سنگ آهن در کشور حکایت دارد و ۲ میلیارد تُن آن قطعی است.

اسماعیلی اضافه کرد: چنانچه هم اکنون می‌خواستیم داده‌ها و اطلاعات زمین‌شناسی موجود در این سازمان را در کشور بدست آوریم بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان هزینه در برداشت، زیرا پهنه‌های کشور گسترده و زیادند و پوشش کامل آنها هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

استان اصفهان یکی از قطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور است و ۸۲۸ معدن با اشتغال هشت هزار و ۹۹۱ نفر و سرمایه گذاری ثابت ۶۸۹ میلیارد تومان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403