رئیس جمهوری ونزوئلا: مورالس قربانی توطئه آمریکا شده است


رئیس جمهوری ونزوئلا: مورالس قربانی توطئه آمریکا شده است

تهران- ایرنا- «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا گفت: «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی، قربانی همان توطئه‌هایی شده است که تحت حمایت آمریکا، قصد براندازی دولتش را دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، مادورو گفت، در کنار رئیس جمهوری بولیوی که در بحبوحه آشوب سیاسی در این کشور در تصمیمی ناگهانی استعفا داد، ایستاده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا در نطقی که از طریق تماس تلفنی با تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: هدف از توطئه‌هایی که با حمایت آمریکا علیه او و دولتش انجام می‌شود، انتصاب دولت راستگرا در ونزوئلاست.

رئیسان جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا و بولیوی، متحدان سیاسی دیرینه یکدیگرند. رهبران حزب سوسیالیست ونزوئلا از مردم این کشور خواسته‌اند در راهپیمایی شنبه آینده به نشانه وحدت با مورالس شرکت کنند. مادورو گفت: بیایید برای دفاع از حق مردم در برخورداری از دموکراسی، آزادی و سوسیالیسم در خیابان‌ها تظاهرات کنیم.

«خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا که از طرف آمریکا حمایت می‌شود، از هوادارنش دعوت کرده در همان زمان(شنبه) راهپیمایی در حمایت مورالس، علیه مادورو تظاهرات کنند.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تایید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض‌های خشونت‌آمیز زده‌اند.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (اواِی‌اس - OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند. سرانجام دیروز (یکشنبه) ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.
وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.
مورالس افزود: به عنوان رئیس‌جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

استعفای مورالس، واکنش کشورهای مختلف آمریکای لاتین را به همراه داشته به گونه‌ای که ساعاتی پس از کناره‌گیری او، وزیر امور خارجه مکزیک، این استعفا را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد. «ابرارد مارسلو» در توئیتی با رد استعفای مورالس آن را مشابه تراژدی‌هایی خواند که در قرن پیش، آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد.
دولت مکزیک و برخی کشورها به مورالس پیشنهاد پناهندگی سیاسی دادند که با مخالفت او همراه شده و گفته در کشورش خواهد ماند.

در همین رابطه، رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین نیز کناره‌گیری رئیس‌جمهوری بولیوی را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد. دولت نیکاراگوئه نیز با انتشار بیانیه‌ای «کودتا» علیه مورالس که او را به استفعا واداشت، محکوم کرد و آن را اقدامی فاشیستی دانست. دولت پرو نیز در با صدور بیانیه‌ای، برگزاری انتخابات شفاف با کمک سازمان کشورهای آمریکایی(اواِی‌اس - OAS) در بولیوی را خواستار شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به استعفای مورالس، با ابراز نگرانی عمیق درباره اوضاع این کشور، خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شد.
براساس بیانیه سخنگوی سازمان ملل متحد، گوترش از همه طرف‌های درگیر خواسته ضمن پرهیز از خشونت و کاستن از تنش‌ها، حداکثر خویشتنداری را به عمل آورند. دبیرکل همچنین از همه فعالان خواسته است به حقوق بین‌المللی و به ویژه اصول اساسی حقوق بشر پایبند باشند. او از همه فعالان می‌خواهد به دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای خروج از بحران کنونی متعهد باشند و درباره برگزاری انتخاباتی معتبر و شفاف اطمینان دهند.
۲۰۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت