سهام بنیادی رشد مناسبی دارند اما قیمت‌شان به سرعت بالا نمی‌رود/ اکنون آرامش در بازار حاکم است


سهام بنیادی رشد مناسبی دارند اما قیمت‌شان به سرعت بالا نمی‌رود/  اکنون آرامش در بازار حاکم است

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر آنکه رشد قابل توجه در بورس دلیل محکم می‌خواهد، بیان داشت: برای پیش‌بینی تا پایان سال هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد، چراکه باید حداقل گزارش‌های 9 ماهه را دید و براساس آن تخمین زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ پیمان تاتایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هیچ رشدی در بخش‌ های مختلف اقتصاد بی‌دلیل انجام نمی‌شود، گفت: رشد قابل توجه در بورس دلیل می‌خواهد؛ دلایل یا محرک‌های رشد می‌تواند عواملی مانند نرخ دلار، افزایش نقدینگی، ورود نقدینگی جدید به بازار سهام، گزارش‌های مثبت دوره‌ای شرکت‌ها و ... باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل افت‌ روزهای اخیر شاخص تصریح می‌کند: بخشی از ریزش و نزول بازار به دلیل فشار فروش برخی سهامداران است که در زمان صعود بازار و در گرانی سهام اقدام به خرید کردند، ممکن است این فشار برای فروش جلوی شتاب برای صعود را بگیرد.

مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید وضعیت کنونی و پیش‌بینی وضعیت بازار در میان مدت گفت: مولفه‌های بازار نشان می‌دهد که ممکن است بازدهی معقول در بازار نیز کمی کاهش پیدا کند؛ برای پیش‌بینی تا پایان سال هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد چراکه باید حداقل گزارش‌های ۹ ماهه را دید و براساس آن تخمین و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد.

تاتایی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار و با وجود نشانه‌های مثبت، ممکن است بازدهی شاخص کل در حد معقول و قابل انتظار نباشد. سهام بنیادی رشد خوبی دارند ولی قیمت‌شان به سرعت بالا نمی‌رود. از طرف دیگر همانطور که گفته شد ممکن است برخی از سهامداران خرد که در زمان صعود و گرانی، سهام را خریده باشند، و حالا اصرار بر فروش دارد، اجازه صعود بیشتر شاخص را ندهند. بنابراین فعلا آرامش در بازار حاکم است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تحلیل شرکت‌های تولیدکننده کالاهای خاص صنعتی گفت: ممکن است برخی از شرکت‌های نفت محور مثل پتروشیمی‌ها یا کامودیتی ها و فلزات اساسی با توجه به قیمت های جهانی تغییراتی داشته باشند. در سوی دیگر به نظر می رسد به رغم اتفاق‌ها و اخبار سیاسی و تحریم‌ها پایداری قیمت باقی است و تغییری چندانی برای آنها نیز مشاهده نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403