واردات مرگ از کانال zwnj;های قاچاق


واردات مرگ از کانال zwnj;های قاچاق

سلامت نیوز:سال هاست که مرگ به دلیل مصرف قرص برنج، یکی از عوامل خودکشی و مسمومیت در کشور بوده و بر اساس آمار پزشکی قانونی، در سال 96 تعداد 640 نفر، در سال 97 تعداد 825 نفر و در پنج ماه نخست امسال، تعداد 346 مورد مرگ ناشی از قرص برنج ثبت شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرونامه آرمان ملی ، همان طور که رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع...

سلامت نیوز:سال‌هاست که مرگ به‌دلیل مصرف قرص برنج، یکی از عوامل خودکشی و مسمومیت در کشور بوده و بر اساس آمار پزشکی قانونی، در سال 96 تعداد 640 نفر، در سال 97 تعداد 825 نفر و در پنج ماه نخست امسال، تعداد 346 مورد مرگ ناشی از قرص برنج ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرونامه آرمان ملی ، همان‌طور که رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند:‌ مرگ بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مردان دو برابر زنان بوده و نیمی از مرگ و میرها ناشی از سموم دفع آفات، به‌دلیل تماس با قرص برنج بوده است.

مسمومیت‌های ناشی از قرص برنج که به بیمارستان‌های کشور مراجعه شده است، در سال 96، یک درصد، در سال 1397، 1.44‌درصد و در نیمه نخست سال 1398، 1.2‌درصد را شامل می‌شود.

دکتر یسنا بهمنش با اشاره به اینکه قرص برنج کالای ممنوعه به شمار می‌رود و واردات آن از شبکه قاچاق صورت می‌گیرد، توصیه کرد: برای دفع آفات غلات و حبوبات در منزل از سیر و نمک یا قرص سیر که بی‌خطر است، استفاده شود بسیاری از موارد مرگ ناشی از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمی آزاد شده از کیسه‌های حاوی غلات یا حبوبات بوده است و این موارد دانسته یا نادانسته، برای دفع آفات، در داخل کیسه قرص برنج قرار داشته و در داخل منزل نگهداری شده است.


تهران و گیلان بیشترین مصرف‌کننده
یک متخصص سم‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه اقداماتی برای ممنوعیت واردات و محدودیت در فروش قرص برنج توسط سازمان‌ها و نهادهای مسئول در کشور انجام شده، یادآور شد:

از سال 1384 به‌دنبال گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور به هیات نظارت بر سموم (به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری در زمینه واردات، صادرات، تولید و توزیع سموم آفت‌کش‌های کشاورزی در کشور) و با تصویب این هیات، فسفید آلومینیوم به شکل قرص از فهرست سموم کشاورزی مجاز کشور حذف و هرگونه واردات، توزیع و فروش آن ممنوع اعلام شد و هرگونه کاربرد کشاورزی این سم تنها به‌صورت محدود و تحت نظارت کارشناسان ذیصلاح و تنها بعد از اخذ مجوزهای لازم صورت می‌گیرد.

کامبیز سلطانی‌نژاد با اشاره به قاچاق قرص برنج به کشور تصریح کرد: به علت تمایل کشاورزان به مصرف این سم برای نگهداری محصولات به‌ویژه در مصارف خانگی یا نیمه صنعتی به دلایل ذکر شده قبلی، قاچاق این فرآورده از کشورهای همسایه و ایجاد بازار سیاه این سم در کشور وجود دارد و بسیاری از موارد، افرادی که از این سم برای خودکشی استفاده می‌کنند این قرص‌ها را از بازار سیاه و غیرقانونی تهیه می‌کنند که در این زمینه نیازمند لزوم برخورد جدی‌تر با این معضل هستیم.


مشاهدات بیش از آمار رسمی است
رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره خطرات قرص برنج می‌گوید: تعداد مرگ و میرها ناشی از مصرف قرص برنج بیش از آمار مطرح شده در رسانه‌هاست. برای مثال در روستاها وقتی افراد فوت می‌کنند، دیگر کنکاشی درباره چرایی فوت فرد انجام نمی‌شود و علت آن نامعلوم باقی می‌ماند. ایرج خسرونیا می‌افزاید:‌ باید قرص برنج را از دسترسی عطاری‌ها خارج کرد، هم اکنون این ماده همچون نقل و نبات در عطاری‌های در اختیار همگان است.

به گفته او اغلب عطاری‌ها این قرص را همچون دیگر داروهای خطرساز به فروش می‌رسانند. قرص برنج از طریق عطاری‌ها و فعالان در حوزه دارو به فروش می‌رسد. برای مثال هم‌اکنون برنج‌فروش‌ها نیز به فروش این قرص می‌پردازند.

بنابراین باید سعی کرد تا این ماده را از دسترس عموم خارج کرد. خسرونیا با بیان اینکه فروش این ماده چندان به صلاح نیست، می‌افزاید: برای مثال در گذشته افراد برای اینکه از فاسد شدن برنج جلوگیری کنند، از این ماده استفاده می‌کردند، اما هم اکنون دیگر نیازی به تولید و توزیع آن نیست.

درضمن برای جلوگیری از فساد برنج می‌توان به آن نمک اضافه کرد. به گفته او قرص برنج در داروخانه‌ها و فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار گیرد. در واقع وجود این ماده در بازار ضروری نیست.

خسرونیا درباره اقدامات سازمان‌های مربوطه برای جلوگیری از وجود این قرص در جامعه می‌افزاید: ساماندهی این قضیه صرفا در اختیار سازمان بهداشت و درمان نیست.

به باور بنده نیروی انتظامی و دیگر سازمان‌ها باید در این‌باره وارد عمل شوند. افرادی که به شکل قاچاق این قرص را به فروش می‌رسانند، هم مدرکی ندارند تا وزارت بهداشت و درمان بتواند پیگیر فعالیت آنها شود. به گفته او نیروی انتظامی باید بعد از یافتن منشأ وجود این قرص در جامعه اقدامات در زمینه جمع‌آوری آن را انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403