سلامت و تن درستی؛ کاهش وزن در خانم ها و آقایان، از چه اندام هایی شروع می شود؟


سلامت و تن درستی؛ کاهش وزن در خانم ها و آقایان، از چه اندام هایی شروع می شود؟

همه می خواهند چربی های اضافه بدن شان آب شده و به اندام مناسبی برسند. 

طرفداری- وقتی شروع به ارزیابی عملکردتان در کاهش وزن کرده و پیشرفت تان را بررسی می کنید، می فهمید در اندام هایی که مدنظرتان است، وزن تان تغییری نمی کند و ناامید می شوید. در این یادداشت، می خواهیم ببینم کدام اندام ها زودتر چربی از دست می دهند و این که چرا دوست داریم در بعضی اندام ها وزن مان کم شود ولی در بقیه نه؟

پاسخ کوتاه این است که هر فرد براساس ژنتیک، فاکتورهای محیطی و سبک زندگی، به شکل متفاوتی چربی ذخیره کرده و از دست می دهد، ولی برخی الگوهای کلی هم وجود دارد. در این مطلب، به مرور ترتیب اندام ها در کاهش وزن و راه هایی که می توانیم این الگوها را تغییر دهیم، می پردازیم.

همیشه در مورد وزن یا چربی های اضافه بدن صحبت می کنیم، اما چقدر در مورد تعریف چربی، می دانید. چربی در واقع کربوهیدرات یا پروتئین اضافه از غذاهای مصرفی است که به تریگلیسیرید تبدیل شده و به صورت قطرات لیپیدی چربی در بدن انباشته می شود. دو نوع چربی مختلف شناخته شده است:

چربی احشایی یا سخت (Visceral or hard fat): این نوع خطرناک چربی سفید است که در بین اعضای بدن، اطراف و داخل بدن زندگی می کند. چربی سخت به اندامهای داخلی نفوذ می کند و با ایجاد واکنش التهابی خطر بیماری را افزایش می دهد. ابتلا به سرطان، بیماریهای قلبی عروقی و سایر اختلالات متابولیک از عوارض چربی سخت به شمار می رود. چربی زیر جلدی یا نرم (Subcutaneous or soft fat): چربی نرم دقیقاً زیر پوست قرار دارد و به اندازه چربی احشایی خطرناک نیست. می توانید این نوع چرابی را از طریق پوست خود حس کنید یا به آن فشار دهید.

همچنین یک نوع چربی در بدن به نام چربی قهوه ای وجود دارد که بدن برای تنظیم درجه حرارت مان می سوزاند. برخی محققان معتقدند ورزش می تواند چربی قهوه ای را تحریک کند، بنابراین ممکن است در مدیریت وزن نقش داشته باشد، اما برای درک کامل این نوع چربی ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

اگرچه انواع مختلف چربی در بدن وجود دارد، خبر خوب این که هر روشی که باعث کاهش چربی کلی بدن شود، باعث کاهش چربی سخت یا "بد" نیز می شود.

کدام اندام های بدن زودتر چربی می سوزانند؟

ترتیب سوختن چربی در بدن در درجه اول به ژنتیک مربوط است. ژن های ما چگونگی ذخیره و محل ذخیره چربی های بدن را تعیین می کنند؛ این بدان معناست که آنها همچنین چربی های بدن را کنترل می کنند.

زنان معمولا چربی ها را ابتدا از پایین تنه شامل باسن و ران ها از دست دهند. مردان هم چربی بیشتری را در شکم خود ذخیره می کنند و معمولاً وقتی شروع به کاهش وزن می کنند، بیشترین تفاوت را در آنجا مشاهده می کنند.

البته این مساله در افراد مختلف بسیار متفاوت خواهد بود، بنابراین هیچ دستورالعمل یکسانی در این باره وجود ندارد. و اگر برایتان سوال است که این چربی های لعنتی موقع کاهش وزن، کجا می روند، تحقیقات نشان داده بخش بزرگی از این چربی ها، موقع بازدم، از شش هایتان خارج شده و به هوا می رود!

کاهش وزن از ناحیه خاصی از بدن مانند صورت یا بازوها به دلیل روشی که بدن از سلولهای چربی برای تولید انرژی استفاده می کند، صورت نمی گیرد. سلولهای چربی تری گلیسیریدها را ذخیره می کنند که برای سوختن عضلات استفاده می شود. هنگامی که کسری کالری را پیدا می کنید، بدن تان برای جذب سوخت از آن تری گلیسیرید استفاده می کند. با این حال، یادتان باشد مخازن چربی به طور مساوی در تمام بدن شما تقسیم می شود، بنابراین نمی توان انتخاب کرد کدام یک اول استفاده شود.

هنگام کاهش وزن، به احتمال زیاد قابل توجه ترین تفاوت را در ناحیه ای که بیشترین چربی را در آن ذخیره کرده اید، خواهید دید.

سلامت و تن درستی؛ کاهش وزن در خانم ها و آقایان، از چه اندام هایی شروع می شود؟زنان معمولا چربی ها را ابتدا از پایین تنه شامل باسن و ران ها از دست دهند و مردان هم چربی بیشتری را در شکم خود ذخیره می کنند

بیشتر بخوانید:

آیا ورزش سنگین باعث کاهش وزن می شود؟

گاهی ورزش لاغرتان نمی‌کند!

چربی های وفادار شکم

رژیم های لاغری مفید و مضر را بشناسیم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد