آرتریت در کمین کودکان مبتلا به سندرم داون


آرتریت در کمین کودکان مبتلا به سندرم داون
پژوهشگران کالج روماتولوژی آمریکا متوجه شدند بچه های مبتلا به سندرم داون در معرض ریسک زیاد مبتلا به آرتریت مرتبط با این سندرم قرار دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، از هر هزار بچه یک نفر به نوعی از آرتریت مزمن دچار می شود. این اختلال امکان دارد کودکان را در هر سنی تحت‌تأثیر قرار دهد، با وجود این معمولاً در ۶ ماه ابتدای زندگی رخ نمی دهد. بر اساس تخمین پژوهشگران در حدود ۳۰۰ هزار کودک مبتلا به این عارضه در ایالات متحده وجود دارند.

در این مطالعات یک گروه ۵۰۳ نفری از بچه های مبتلا به سندرم داون در معاینات بالینی به مدت ۱۸ ماه تحت نظر پزشکان روماتولوژیست قرار گرفتند و نتایج این معاینات با نتایج حاصل از معاینه یک گروه از کودکان سالم به عنوان گروه کنترل، مقایسه شد. بر اساس این تحقیقات احتمال ابتلای کودکان مبتلا به سندرم داون به آرتریت حدود ۲۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر است. همچنین مشخص شد تشخیص بیماری آرتریت در کودکان مبتلا به سندرم داون با استفاده از روش های متداول، بیش از تشخیص این بیماری در افراد سالم به طول می انجامد. همچنین به گفته پژوهشگران این بیماری از نظر ماهیت، التهابی و فرسایشی است.

سندرم داون یک بیماری ژنتیکی تقریبا رایج است و در آمریکا از هر ۷۰۰ نوزاد متولد شده، یک نفر به آن مبتلاست. دراین بیماری یک کپی اضافه از کروموزم ۲۱ در دوران جنینی بوجود می آید. بعد از آن، این کروموزم اضافی در سلول ها تکثیر می شود و سبب مشکلاتی مانند ناهنجاری های رشدی، کوچک بودن اندازه دست و پا، عقب ماندگی ذهنی، سر با شکل نامطلوب، دندان های کوچک، اثر انگشت غیرطبیعی، بینی پهن، گردن کوتاه، زبان بزرگ و انحراف چشم ها می شود.

پژوهشگران پیشنهاد کرده اند که آرتریت بیماران مبتلا به سندرم داون را به آرتریت مرتبط با سندرم داون تغییر نام دهند تا بصورت مشخص تری نشانگر التهاب و فرسایش ناشی از بیماری باشد.

رایج ترین روش برای تشخیص سندرم داون در جنین، غربال گری در سه ماه اول و دوم بارداری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم