استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک چه تاثیری در ساختار مغز کودکان دارد؟


استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک چه تاثیری در ساختار مغز کودکان دارد؟
نتایج یک مطالعه تازه نشان داد کودکانی که مدت زمان زیادی را در جلوی نمایشگر تلویزیون و تلفن های هوشمند می گذرانند، به تغییرات ساختاری در مغز دچار شده و در قیاس با هم سن و سالان خود در امتحانات نمرات پائین تری می گیرند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس فوکس، محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در پژوهش های اخیر خود متوجه شدند یکپارچگی ساختاری در بین اتصالات موجود در ماده سفید (white matter) مغز کودکانی که بطور روزانه بازه های زمانی طولانی مدت را در برابر نمایشگرهای تلویزیون، تبلت، تلفن های هوشمند و یارانه می گذرانند، در قیاس با سایرین کم تر است.

این تیم تحقیقاتی برای ثابت کردن فرضیه تأثیر منفی استفاده طولانی مدت از این دستگاه ها بر روی مغز کودکان، مغز ۴۷ بچه سالم بین ۳ تا ۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. در جریان این تحقیقات، کودکانی که در طول روز مدت زمان زیادی را به استفاده از این دستگاه ها اختصاص می دادند، یکپارچگی ساختاری کمتری را در بین اتصالات موجود در ماده سفید مغز خود نشان داده و در تست های مربوط به مهارت های لغوی و خواندن و نوشتن امتیازات پایینتری کسب کردند.

جان هاتن مولف ارشد این پژوهش با اشاره به افزایش روز افزون مدت زمانیکه کودکان در منزل و مدرسه بکار کردن با این دستگاه ها می گذرانند، می گوید: یافته های این پژوهش بر اهمیت درک تبعات چشم دوختن های طولانی مدت به صفحه دستگاه های الکترونیک بر مغز به خصوص در کودکان تاکید می کند تا والدین و سیاست گذاران بتوانند محدودیت های لازم را برای زمانیکه به این کار اختصاص داده می شود، اعمال کنند.»

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا( AAP) توصیه می کند تا زمان خیره شدن به نمایشگرهای وسایل الکترونیک در طول روز به یک ساعت محدود شده و در زمان ها و مکان های خاصی چون به هنگام صرف غذا یا در اتاق خواب ممنوع شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط