دلایل افت رونق بورس در هفته‌های نیمه تعطیل


دلایل افت رونق بورس در هفته‌های نیمه تعطیل

ایران اکونومیست- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تعطیلات تقویمی به‌ صورت سنتی موجب کم‌رمقی معاملات و دادوستدهای بازار سهام می‌شود.

دلایل افت رونق بورس در هفته‌های نیمه تعطیل

ابراهیم خلیلی در خصوص شرایط این روزهای معاملات بازار سرمایه گفت: با توجه به افت‌ شاخص بورس و برخی نمادهای معاملاتی در روزهای گذشته این موضوع قابل بیان است که کلیت بازار سرمایه تمایل دارد که در حالت اصلاحی و استراحت باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در یکی دو هفته گذشته تعطیلات رسمی و تقویمی نیز موجب شد تا تقریبا شاهد بازاری نیمه تعطیل باشیم و معامله‌گران از انگیزه لازم برای دادوستد سهام برخوردار نباشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعطیلات تقویمی به‌صورت سنتی موجب کم‌رمقی معاملات بازار سهام می‌شود؟ اظهارداشت: سرمایه‌گذاری در این این بازار به ویژه برای افرادی که با دید کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری در بازار حضور دارند تابع عوامل مختلف است؛ از اینرو وقتی چند روز تعطیلی تقویمی داریم، ممکن است در این روزها خبری منتشر شود که نیاز هست بلافاصله این دسته از معامله‌گران اقدام به خرید یا فروش سهام خود کنند، از اینرو با توجه به تعطیلی بازار سرمایه این اتفاق رخ نمی‌دهد و ممکن است در روز بازگشایی با کاهش قیمت سهام همراه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدین جهت معامله‌گرانی که با هدف نوسانگیری و کوتاه‌مدت در بازار سهام خصور دارند ترجیح می‌دهند در روزهایی که تعطیلی تقویمی وجود دارد، در بازار حضور نداشته باشند و همین موضوع موجب می‌شود که به‌صورت سنتی در این روزها شاهد کاهش حجم معاملات باشیم.

وی گفت: با توجه به رشدی که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته داشتند، بخشی از این رشد و صعود بابت هیجان روانی بود که بخشی از آن به دنبال ورود تازه‌واردان به بازار سهام رخ داد. بنابراین با توجه به فروکش کردن تب و تاب ورود نقدینگی به بازار سهام، رفتار هیجانی و بدون منطق در دادوستد سهام در حال فروکش است و این روزها رفته رفته شاهد این هستیم که سرمایه‌گذاری و خرید سهام در نمادهای مختلف با عقلانیت و استدلال بهتری در حال انجام است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های پیش‌رو گفت: در حال حاضر شاخص بورس در حال ساختن کف در ارتفاع ۳۰۰ هزار واحد است و باید منتظر ماند و دید حمایتی که از شاخص در این ارتفاع می‌شود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه رکود حاکم بر سایر بازارها نیز این انگیزه را برای سرمایه و نقدینگی ایجاد نمی‌کند که از سمت تالار شیشه‌ای به سمت سایر بازارها برود.

وی گفت: علاوه بر این مواردی همچون راه‌افتادن افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی‌ها هم می‌تواند به عاملی برای رشد و رونق دوباره کلیت بازار سهام کمک کند.

ایبِنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است