برگزاری جشن‌های «بهار مهربانی» در هفته وحدت/ اعضای کانون‌ها را بچه‌های مسجد می‌‌دانیم نَه شیعه و سنی


برگزاری جشن‌های «بهار مهربانی» در هفته وحدت/ اعضای کانون‌ها را بچه‌های مسجد می‌‌دانیم نَه شیعه و سنی

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اعلام برگزاری جشن‌های «بهار مهربانی» در کانون‌های مساجد طی هفته وحدت، گفت: نزدیک به 2 هزار کانون فعال اهل‌سنت داریم که اعضای آن باعنوان «بچه‌های مسجد» فعال هستند، میان آنها با کانون‌های شیعی از نظر حمایت تفاوتی قائل نیستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت هفته وحدت تدارک گسترده ای برای تلطیف فضای جامعه اسلامی و نزدیک شدن پیروان مذاهب در بستر معنوی مسجد تدارک دیده است. به منظور اطلاع رسانی از این برنامه ها با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس این ستاد گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

تلاش برای ایجاد وحدت در بستر مسجد چه ضرورت و اهمیتی دارد و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور چقدر به این مسئله به عنوان ماموریت و کارویژه فعالان مسجدی اهتمام و توجه دارد؟

تعبیر نورانی قرآن خطاب به پیامبر(ص) که می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً»، یا «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» و نیز آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا» و بسیاری دیگر از مویدات قرآنی بر وحدت و انسجام آحاد مختلف جامعه تاکید دارد. چنان که امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند: برادرانت در خلقت با تو یکی هستند. این تعابیر نشان می دهد وحدت می تواند فضای جامعه را زیباتر و معنوی تر کند.

در این میان بهترین مکان برای تحقق وحدت، مسجد است چراکه در مسجد اصل با ایمان است و افراد بر مدار توحید جمع می شوند. ما نیز تلاش داریم در کانون های فرهنگی هنری مساجد این رویکرد حفظ شود چنان که در استان کردستان، مدیر ستاد هماهنگی کانون ها، از برادران اهل سنت هستند.

علاوه بر این، فعالیت حدود دو هزار کانون اهل سنت و اجرای برنامه های مشترک میان شیعه و اهل سنت، نشان از اهتمام این ستاد به وحدت به عنوان مسئله مهم جهان اسلام دارد.

برای هفته وحدت که در آن قرار داریم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور چه تدارکی دیده است؟

در هفته وحدت امسال رویکرد ما همچون سال گذشته به تناسب تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشن های «بهار مهربانی» است چون جامعه نیازمند فضای شادی به ویژه بعد از ماه های محرم و صفر است. لذا تلاش داریم که با استفاده از فضای مساجد شادی مومنانه را در جامعه دین باور ترویج و از قالب های هنری و فرهنگی استفاده کنیم تا این شادی برای مردم ایجاد شود.

در این راستا در سامانه «بچه های مسجد» قالب های مختلف طرح و برنامه ها تعریف و مشخص شده است و کانون ها می توانند فعالیت های خود در این ایام اعم از شعرخوانی، قصه گویی، راه اندازی کاروان کتاب، اهدای کتاب، نذورات مختلف فرهنگی و ... را ثبت کنند. این اقدام باعث می شود تا پس از ایام هفته وحدت بتوانیم با آمار دقیق اعلام کنیم چه تعداد کانون، چه برنامه هایی را برای چه جنسیتی و چه مقاطعی سنی ای اجرا کرده اند و اینچنین آماری قابل اعتماد از فعالیت ها استخراج می شود.

کارویژه های تعریف شده ستاد هماهنگی کانون های مساجد برای فضاسازی وحدت در بستر مسجد چیست؟

برگزاری همایش «منادیان وحدت» به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و فعال سازی شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استانی مساجد که تا کنون در 14 استان راه اندازی شده و طی هفته های آتی در دیگر استان ها نیز آغاز به کار می کند ازجمله این کارویژه ها است.

شوراهای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استانی مساجد چه اهدافی را دنبال می کنند؟

این شورا به ریاست امام جمعه شهر، نایب رئیسی استاندار و دبیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعال می شود و دبیرخانه آن در ستاد هماهنگی مستقر است و می کوشد از همه ظرفیت های استان در حوزه مسجد اعم از سازمان تبلیغات، پایگاه های بسیج، حوزه علمیه و ... استفاده کند. در این راستا حداقل هر سه ماه یکبار با حضور اعضا جسله تشکیل داده و برای هم افزایی بیشتر برنامه ریزی می کند.

برنامه ستاد هماهنگی کانون های مساجد در حوزه کانون های فعال در مناطق اهل سنت نشین از نظر برنامه و حمایت چه رویکردی دارد؟

نزدیک به دو هزار کانون فعال در مناطق اهل سنت نشین داریم و بر اساس فقه آنها حمایت و برنامه ریزی می کنیم؛ بین حمایت از این کانون ها با کانون های شیعی تفاوتی قائل نیستیم و برای هم افزایی و همکاری بیشتر تلاش می کنیم. چنان که کانون ویژه ما در میزبانی از زائران اربعین حسینی از پاکستان، از کانون های اهل سنت در مرز میرجاوه بود.

در 14 استان دارای شهروندان اهل سنت نشین، اعضای کانون ها خود را با عنوان «بچه های مسجد» می شناسند و در این باره فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو