اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) به 5 دانشمند از ایران و ترکیه


اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) به 5 دانشمند از ایران و ترکیه

تهران- ایرنا- سومین جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) امروز دوشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به 5 نفر از دانشمندان جهان اسلام از کشور ایران و ترکیه اعطا شد.

جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌ساز همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان، به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی از سال ۹۴ به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

در این دوره از معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) که در تالار وحدت برگزار شد، ۲ دانشمند ترکیه‌ای و سه دانشمند ایرانی معرفی شدند.
جایزه مصطفی(ص) در سه حوزه تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی و علم و فناوری نانو و دو حوزه غیرتخصصی به برگزیدگان اعطا می‌شود.
پروفسور اوگور شاهین (Ugur Sgahin) استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینز آلمان متولد سال ۱۹۶۵ از ترکیه با اثر توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان و پروفسور علی خادم حسینی عضو انجمن شیمی آمریکا و استاد رادیو لوژی و مهندسی شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)متولد ۱۹۷۵ در ایران با اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی به طور مشترک در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی این دوره از جایزه مصطفی (ص) به عنوان برگزیدگان بخش اصلی و تخصصی معرفی و تقدیر شدند.
همچنین در این دوره در بخش برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی پروفسور " عمران اینان" از کشور ترکیه همراه با پروفسور "حسین بهاروند" و پروفسور "محمد عبدالاحد" از ایران به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.
پروفسور عمران اینان (Umran Inan) برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۹ از کشور ترکیه، رئیس دانشگاه کوک ترکیه و عضو انجمن فیزیک آمریکا، متولد سال ۱۹۵۰ دارای اثر درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا در حوزه فیزیک یونسفری و جوی است. همچنین پروفسور حسین بهاروند استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان از ایران متولد سال ۱۹۷۲ از ایران دارای اثر درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی است.
پروفسور محمد عبدالاحد، برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۹ از کشورهای اسلامی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران از ایران متولد سال ۱۹۸۲ ایران با اثر ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان) حوزه علم و فناوری نانو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!