ناکارآمدی مدل فعلی سنجش و پذیرش دانشجو/ تفاوت سطح دانش در کلاسها


ناکارآمدی مدل فعلی سنجش و پذیرش دانشجو/ تفاوت سطح دانش در کلاسها

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به ناکارآمدی مدل سنجش و پذیرش به خصوص در کارشناسی، گفت: باید شیوه و مدل کنونی سنجش و پذیرش دانشجو از پایه و اساس مورد بازنگری قرار بگیرد.

سید احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان کارآمدی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور، با بیان اینکه مدل فعلی، عملا یک مدل بهم ریخته است، گفت: به نظر من این شیوه سنجش و پذیرش، به دلایل مختلف از جمله تقسیم بندی و سهمیه بندی های اعمال شده، مسیری نیست که منتج به ورود بهترین ها به دانشگاهها شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به خصوص در مقطع کارشناسی، مشکلات عدیده ای به واسطه ناکارآمدی مدل سنجش و پذیرش به وجود آمده است، افزود: به دلیل تفاوت سطح دانش، سواد و ظرفیت دانشجویان، در همه سطوح، شاهد بروز مشکل در کلاس های درس هستیم و بعضا اساتید به آن اعتراض دارند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: این در حالیست که مشکلات اینچنینی، قبلا فقط تا حدی در پردیس ها دیده می شد، اکنون اما در همه سطوح با آن مواجه هستیم، و در شرایطی که می بینیم مثلا رتبه ۳۰۰ و نفر ۴۰ هزار و یا ۵۰ هزار کنکور در یک کلاس حضور دارند، طبیعی ست که با معضلات و مشکلات آموزشی روبرو شویم.

معتمدی با بیان اینکه شیوه کنونی، دیگر معنای کنکور ندارد، تاکید کرد که امروز باید شیوه و مدل کنونی سنجش و پذیرش دانشجو، از پایه و اساس مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن اشاره به افت سطح دانش و سواد دانشجویان حتی در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر، گفت: در حالی که هدف از کنکور و سنجش و پذیرش دانشجو، گزینش استعدادهای خوب بوده است، در حال حاضر به عینه می بینیم که با این شیوه کنونی، از رسیدن به این هدف باز مانده ایم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در این میان یک سری از استعدادها و دانشجویان نخبه و باسواد برای تحصیلات تکمیلی راهی خارج از کشور می شوند و برخی نیز که در کشور می مانند با حضور در کلاس هایی که دانشجویان حاضر در آن از سطح دانش پایین تری برخوردارند، عملا آنچه را که باید، برداشت نمی کنند.

معتمدی افزود: من قاطعانه بر این باور هستم که با این مدل کنونی، هم دانشجویی که با سطح سواد پایین در کلاس حضور دارد، سرخورده می شود و هم منابع دانشگاه و نیز منابع ملی به هدر می رود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو، پیشنهاد داد: به عقیده من حداقل در مقطع دکتری می توان یک امتحان متمرکز مثل آزمون جی آر ای (GRE) و کارنامه حاصل از آن را داشت و متعاقب آن، انتخاب دانشجو و پذیرش را به خود دانشگاه ها واگذار کرد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: البته در حال حاضر، در دکتری مشکلات تا حدی آنهم در بخش پذیرش و به دلیل انجام مصاحبه های تخصصی، کمتر بوده و مشکل اساسی در واقع در ماندگاری دانشجوها است.

وی با اشاره به احیای طرح آ.ت.ت و اینکه آیا چنین طرحی می تواند در شرایط فعلی گره گشا باشد، گفت: این طرح طرح بدی نبود، با این وجود اما معتقدم که آن هم نیاز به بازنگری و بروز شدن دارد. چرا که همین طرح آ.ت.ت هم در گذشته و متناسب با شرایط قبل تعریف شده و هرچند کلیت آن خوب است، اما به نظرم باید با مدنظر قرار دادن شرایط امروز، مورد بازنگری دقیق قرار بگیرد.


سید احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان کارآمدی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور، با بیان اینکه مدل فعلی، عملا یک مدل بهم ریخته است، گفت: به نظر من این شیوه سنجش و پذیرش، به دلایل مختلف از جمله تقسیم بندی و سهمیه بندی های اعمال شده، مسیری نیست که منتج به ورود بهترین ها به دانشگاهها شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به خصوص در مقطع کارشناسی، مشکلات عدیده ای به واسطه ناکارآمدی مدل سنجش و پذیرش به وجود آمده است، افزود: به دلیل تفاوت سطح دانش، سواد و ظرفیت دانشجویان، در همه سطوح، شاهد بروز مشکل در کلاس های درس هستیم و بعضا اساتید به آن اعتراض دارند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: این در حالیست که مشکلات اینچنینی، قبلا فقط تا حدی در پردیس ها دیده می شد، اکنون اما در همه سطوح با آن مواجه هستیم، و در شرایطی که می بینیم مثلا رتبه ۳۰۰ و نفر ۴۰ هزار و یا ۵۰ هزار کنکور در یک کلاس حضور دارند، طبیعی ست که با معضلات و مشکلات آموزشی روبرو شویم.

معتمدی با بیان اینکه شیوه کنونی، دیگر معنای کنکور ندارد، تاکید کرد که امروز باید شیوه و مدل کنونی سنجش و پذیرش دانشجو، از پایه و اساس مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن اشاره به افت سطح دانش و سواد دانشجویان حتی در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر، گفت: در حالی که هدف از کنکور و سنجش و پذیرش دانشجو، گزینش استعدادهای خوب بوده است، در حال حاضر به عینه می بینیم که با این شیوه کنونی، از رسیدن به این هدف باز مانده ایم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در این میان یک سری از استعدادها و دانشجویان نخبه و باسواد برای تحصیلات تکمیلی راهی خارج از کشور می شوند و برخی نیز که در کشور می مانند با حضور در کلاس هایی که دانشجویان حاضر در آن از سطح دانش پایین تری برخوردارند، عملا آنچه را که باید، برداشت نمی کنند.

معتمدی افزود: من قاطعانه بر این باور هستم که با این مدل کنونی، هم دانشجویی که با سطح سواد پایین در کلاس حضور دارد، سرخورده می شود و هم منابع دانشگاه و نیز منابع ملی به هدر می رود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو، پیشنهاد داد: به عقیده من حداقل در مقطع دکتری می توان یک امتحان متمرکز مثل آزمون جی آر ای (GRE) و کارنامه حاصل از آن را داشت و متعاقب آن، انتخاب دانشجو و پذیرش را به خود دانشگاه ها واگذار کرد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: البته در حال حاضر، در دکتری مشکلات تا حدی آنهم در بخش پذیرش و به دلیل انجام مصاحبه های تخصصی، کمتر بوده و مشکل اساسی در واقع در ماندگاری دانشجوها است.

وی با اشاره به احیای طرح آ.ت.ت و اینکه آیا چنین طرحی می تواند در شرایط فعلی گره گشا باشد، گفت: این طرح طرح بدی نبود، با این وجود اما معتقدم که آن هم نیاز به بازنگری و بروز شدن دارد. چرا که همین طرح آ.ت.ت هم در گذشته و متناسب با شرایط قبل تعریف شده و هرچند کلیت آن خوب است، اما به نظرم باید با مدنظر قرار دادن شرایط امروز، مورد بازنگری دقیق قرار بگیرد.

کد خبر 4768727

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل شب قدر | 110 عکس نوشته زیبا برای شب های قدر