آثار تاریخی خمین


آثار تاریخی خمین

خمین - ایرنا - کتاب «آثار تاریخی خمین» به قلم «محمد ناصری‌فرد» پژوهشگر و نویسنده اهل خمین در یکصدو 70 صفحه و 27 فصل به صورت مصور و با جدول‌های متعدد به چاپ دوم رسیده و روانه بازار نشر شده است.

چاپ دوم کتاب آثار تاریخی خمین با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار ریال از سوی انتشارات «واصف لاهیجی» قم منتشر و در اختیار علاقمندان به کتابهای تاریخی قرار گرفته است.
فصل‌های کتاب شامل «نویسندگان و محققان دیار خمین»، «سیر وارد شدن خمین به عرصه تاریخ»، «خمین در سفرنامه ها»، «سفرنامه دکتر هینریش بروگش آلمانی از ایران»، «مکتب خانه‌ها در خمین»، «امامزاده‌های خمین»، «کاروان‌سراهای خمین»، «رباط علیا مظهر تمدن دوره اسلامی»، «خانه قدیمی امام خمینی»، «محله‌های قدیمی شهرستان خمین»، «حمام تاریخی روستای لکان»، «قلعه سالار محتشم»، «منزل تاریخی میرزا نورالله مغزی»، «تاریخچه آموزش و پرورش رسمی در خمین»، «یخچال‌های یخسازی خمین»، «نقش هموطنان ارمنی در عمران و آبادانی روستاهای خمین»، «پل های تاریخی خمین»، «کوه بوجه»، «قلعه های تدافعی خمین»، «کبوترخانه های خمین»، «کتیبه تاریخی»، «سدخاکی حسین آباد رضاآباد»، «آیین نخل گردانی خمین»، «غارهای خمین»، «سنگ نگاره های خمین»، «مسجد جامع خمین»، «گور دخمه پیش از تاریخ قزقلعه»، «عکس‌های دیدنی» و «عکس‌هایی نادر از شخصیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی خمین» است.

آثار تاریخی خمین


این کتاب حاصل شش سال کار تحقیقاتی و شامل عکس هایی از سازه‌های تاریخی مثل کبوترخانه‌ها، حمام ها، مساجد، اماکن زیارتی، پل‌ها، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی و همچنین خیرین در زمینه های مختلف است.
در این کتاب گزارش کاملی از سنگ نگاره‌های تیمره در شهرستان خمین و نقاطی که این سنگ نگاره ها در آن کشف و معرفی شده، به چاپ است.
نویسنده در بخش پیش ذهنیت کتاب نوشته است: «هویت و اصالت هر جامعه در گرو شناخت ریشه‌های فرهنگی، تمدن و دیگر پیشینه‌هاست و اگر شناخت افراد از حد اطلاعات عبور کند و به دانش برسد باعث تبلور اهداف، اعتماد به نفس و در نهایت تغییر و شکوفایی در افراد می شود.
نویسنده در فصل نهم کتاب به خانه قدیمی امام خمینی (ره) در خمین پرداخته است: «بافت تاریخی خمین طی چند دهه گذشته رو به استحاله بوده و به شکلی غیرمتعارف بدون توجه به بافت تاریخی گذشته شهر، که نمادی از فرهنگ، تاریخ، هنر، زیباشناسی و حتی سبک زندگی مردمان گذشته است، ادامه پیدا کرده است.»
محتوی کتاب برای دانش آموزان، دانشجویان و محققان و ساکنان این دیار کهن، راهگشا و یاریگر است.

محمد ناصری فرد متولد شهرستان خمین دارای تحصیلات دکترای باستان شناسی هنراست که با تجربه ۱۱ ساله پژوهش های مستمر میدانی از غارها و کوه های ایران و دیگر نقاط جهان، مفتخر به کسب دانش تخصصی در مطالعه بر روی نقوش صخره ای شده است.
وی موفق به انتشار ۲۰ مقاله علمی و تالیف شش جلد کتاب در زمینه های مختلف شده که سه جلد آن ها به نام‌های «موزه های سنگی»، «سنگ نگاره های ایران» و «سنگ نگاره های ایران - زبان مشترک جهانی» از جمله کتاب های فاخر اوست.
شهرستان خمین با وسعت ۲۲۶۷ کیلومتر مربع از توابع استان مرکزی و دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل