به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی تندگویان، «معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان» در خصوص سفر هیات جوانان جمهوری آذربایجان، اهداف و پتانسیل این کشور به خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه در بحث موضوعات بین‌المللی حوزه جوانان ضعف داریم و سال‌ها بود که به حوزه امور بین‌الملل و دیپلماسی قشر جوانان توجه مناسبی نشده بود.

او ادامه داد: از سال گذشته به شکل فعال بحث مجمع جوانان کشورهای اسلامی را راه‌اندازی کردیم و تمام تلاش‌مان این بود که در مدت یک ساله بتوانیم سمت رسمی را در این حوزه بگیریم که خوشبختانه ارتباط با جمهوری آذربایجان برای ما فتح البابی شد.

تندگویان به ارتباطات مشترک با کشورهای هم مرز به ویژه آن‌هایی که در فرهنگ و دین با ایران اشتراک دارند، تاکید کرد و گفت: البته این اتفاق افتاده است، به عنوان مثال با کشوری مثل عراق در موضوعی مانند اربعین تعاملات و همکاری های خوبی داشته‌ایم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه لازم است با سایر کشورهای هم مرز رویدادهای مشخصی را در حوزه جوانان تعریف کنیم، عنوان کرد: باید بتوانیم در مجمع جوانان کشورهای اسلامی که امروز یکی از نمایندگان ایران به عنوان هیات مدیره و قائم‌مقام امور بین‌الملل در آن حضور دارد مشارکت کرده و پتانسیل‌هایمان را به نمایش بگذاریم.

او ادامه داد: لازم است تا افزایش روابط مشترک و دو جانبه به ویژه با کشورهای اسلامی را ارتقا دهیم. به عنوان مثال در راستای بحث‌های هم‌افزایی و بهره‌برداری از امکانات مشترک برای جوانان باید بتوانیم موضوعات اقتصادی را در بین جوانان شهرهای هم مرزمان ایجاد کنیم.

تندگویان به نقش پررنگ بازارهای مشترک و وجود استعداد کافی در بین جوانان کشور اشاره و عنوان کرد: در تمام استان‌های هم مرزمان این پتانسیل موجود است و البته به خواست جوانان شهرهای مرزی کشورمان این اتفاق رنگ و لعاب بیشتری گرفته است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه کشور آذربایجان در این زمینه نسبت به سایر کشورها پیش تاز بود، عنوان کرد: همان‌طور که گفته شد در گذشته نیز تفاهمی بین ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شده بود که برای مدتی دستخوش اتفاقات جابه جایی معاونت ملی جوانان شد.

او به اعزام تیم جوانان کشورمان به کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و توضیح داد: در اعزام این تیم سعی شد نیروهای دولتی‌مان کمتر باشد چرا که اولین هدف، ارتباطات مستقیم جوانان با سایر جهان بود.

تندگویان به تیم اعزامی جمهوری آذربایجان به ایران اشاره کرد و توضیح داد: در واقع سفر آن‌ها پاسخ متقابلی به سفر تیم جوانان ما در گذشته بود. در این راستا امیدواریم که این موضوع زمینه اتفاقات مشخص اجرایی در حوزه جوانان شود .

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این ارتباطات را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در راستای این دیدارها بحث‌های مختلفی از جمله برگزاری نمایشگاه های دائمی در حوزه جوانان مطرح شد تا جوانان دو کشور بتوانند تعاملات عمیق تری را با یکدیگر داشته باشند.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز شبکه ملی تشکل های ما می تواند به راحتی با محیط ان جی اویی آن ها وارد پیمان شود و حتی با یکدیگر تفاهم همکاری منعقد کند.

تندگویان در راستای همکاری‌های مشترک با جمهوری آذربایجان گفت: در این رابطه می‌توانیم دوره‌های مشترک آموزشی برای سمن‌های دو کشور بگذاریم. بعلاوه دوره‌های گردشگری نیز می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در بحث‌های اقتصادی نیز استارت آپ‌ها و کارآفرینان ما که نیاز به توسعه روابط و صادرات دارند و گاهی در تامین مواد اولیه دچار مشکلاتی هستند می‌توانند به راحتی با جمهوری آذربایجان ارتباط بگیرند و موانع را رفع کنند.

او به موضوع بازاریابی با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان پلی به کشورهای شمالی به ویژه روسیه است که می‌تواند برای کشور سودآوری کلانی داشته باشد.

تندگویان در پایان گفت: ما به دنبال تحقق دیپلماسی در بین جوانان ایران هستیم و در یک سال گذشته خوشبختانه به مراحل خوبی دست پیدا کرده‌ایم.