به گزارش افکارنیوز،

هیئت‌داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی متشکل از منصور خلج، احمد بیگلریان و حمیدرضا نعیمی اسامی سه نمایشنامه برگزیده جشنواره بیست و ششم را اعلام کردند.

اخبار فرهنگ و هنر- خلج، بیگلریان و نعیمی پیش‌تر با ارزیابی ۵۸ نمایشنامه متقاضی حضور در این بخش رقابتی، هفت نمایشنامه را به عنوان نامزد این بخش انتخاب و اکنون نام سه نمایشنامه برگزیده را اعلام کردند.

اسامی برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره بیست و ششم به شرح زیر است:

۱- «مومو و راز گنج میرمهنا» نوشته عقیل جماعتی از بوشهر (جزیره خارک) / ۲- «ستاره‌کار» نوشته فروغ رستگار و سیروس زردشتی از همدان / ۳- «عملیات نجات مدادرنگی‌ها» نوشته حسین حسین‌زاده‌جهرمی از جهرم / نمایشنامه‌های برگزیده همزمان با مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل خواهند شد.

*نمایشگاه عکس لبخند کودکی افتتاح شد

نمایشگاه عکس اختر تاجیک عکاس باسابقه تئاتر با عنوان «لبخند کودکی» شب گذشته در قالب بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افتتاح شد. این نمایش شب گذشته در سومین روز از جشنواره کودک در گالری مجتمع فرهنگی آوینی همدان افتتاح شد.

مجید قناد دبیر جشنواره بیست و ششم، احمدرضا احسانی رئیس جشنواره و هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر از جمله قطب الدین صادقی، احترام برومند، داوود کیانیان، آناهیتا غنی زاده، هما جدیکار از مهمانان این مراسم بودند.با افتتاح نمایشگاه جمعی از مردم و هنرمندان نیز از این مجموعه عکس ها دیدن کردند. نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه عکس از دو دهه عکاسی از تئاترهای کودک و نوجوان است.

اختر تاجیک عکاس این نمایشگاه در ابتدای افتتاحیه ضمن تشکر از حضور مدیران و هنرمندان مهمان جشنواره بیان کرد: خیلی خوشحالم از اینکه در شهر بوعلی سینا هستم و از این بابت تشکر می کنم. وی همچنین اضافه کرد: می خواهم سلام کنم به بزرگان اهل هنر که به برکت وجود هنرمندان نازنین این عکس ها رقم می خورد. هنرمندانی از جمله قطب الدین صادقی که صحنه های عاشقانه ای می سازند که هر عکاسی با عشق و علاقه دوست دارد این صحنه ها را ثبت کند.

این نمایشگاه تا پایان جشنواره میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

*خوانش نمایشنامه ستاره کار در نشست شبانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جلسه نمایشنامه خوانی ستاره کار شب گذشته با حضور هنرمندان پیشکسوت در هتل باباطاهر برگزار شد.این جلسه که خوانش آن را رضا بیات، محسن قصری، رضا عبدالعلی‌زاده، شادی کارآیین، علی سنامیری بر عهده داشتند به یکی از نمایشنامه های برگزیده جشنواره بیست و ششم با نام ستاره کار اختصاص داشت.

روشنک کریمی که یکی از نقش خوانان این نمایشنامه بود در ابتدا در توضیحی درباره این خوانش اظهار کرد:هفت نامزد در میان نمایشنامه ها داریم و سه نمایشنامه برگزیده که تعدادشان به ۶۰ و ۶۱ و ۱۶ صفحه می رسید و نمایشنامه ۱۶ صفحه ای برای خوانش امشب انتخاب شد.

این جلسه نمایشنامه خوانی با حضور احترام برومند، داوود کیانیان، هما جدیکار، آناهیتا غنی زاده، محمدعلی صادق حسنی ساعت ۲۳ در هتل باباطاهر برگزار شد و جمعی از هنرمندان گروه های نمایشی نیز از مخاطبان جلسه بودند.

*مرکز ملی اسیتژ به برگزیدگان جشنواره تئاتر همدان جایزه اهدا می‌کند

مرکز ملی استیژ ایران با حمایت کانون پرورش فکری به برگزیدگان بخش‌های مختلف بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جوایزی اهدا می‌کند. هیأت داوران مرکز ملی استیژ ایران با توجه به اهداف جهانی این مرکز و در نظر گرفتن گروه‌های مختلف سنی و تخصصی بودن این حوزه آثار ارائه شده را در چهار بخش مسابقه تئاتر خردسال، تئاتر کودک، تئاتر نوجوان و تئاتر خیابانی جداگانه مورد قضاوت قرار می‌دهد.

بر همین اساس نشست هیات داوران مرکز ملی اسیتژ ایران هم‌زمان با بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی در همدان برگزار شد.این داوری را، زهرا صبری‌خیالی، مریم کاظمی، امیرحسن عسگری و امیر مشهدی‌عباس بر عهده داشتند.در این جلسه هیات داوران نظرهای خود را در مورد آثار راه‌یافته به جشنواره، با توجه به شاخص‌های یک نمایش ایده‌آل مانند سیر داستان، بیان موضوع، فضاسازی مناسب، میزانس، انضباط و انسجام گروه اجرایی و طبق دیدگاه جهانی اسیتژ، خلاقیت و نوآوری در انتخاب موضوع، ایجاد تصاویر موثر برای انتقال مفهوم به مخاطب، بازیگری، اجرا، دکور، موسیقی و... بررسی و اعلام کردند.

مرکز ملی استیژ ایران در مراسم پایانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در هر چهار بخش یک جایزه و یک لوح قدردانی به برگزیدگان اهدا می‌کند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان‌ با دبیری مجید قناد و با شعار «تئاتر، کودک و طبیعت» در همدان در حال برگزاری است.