برخورد با فساد نیازمند کشف و نظارت‌پذیری است


برخورد با فساد نیازمند کشف و نظارت‌پذیری است

زنجان- ایرنا- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: برای مبارزه با فساد، نیازمند تحول‌های اساسی و جدی‌تر بوده و به 2 ابزار نیازمندیم که اول، کشف و پیدا کردن فساد و دوم، نظارت‌پذیری برای برخورد با آن است.

علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه‌های زنجان با عنوان چالش‌های عدالتخواهی در دوران کنونی قوه قضائیه که به صورت پرسش و پاسخ در سالن شریعتی دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از فسادها پنهان هستند که باید کشف و شناسایی شوند و بخش دوم نیز برای نهادهای نظارتی است که کمک می‌کند تا مقلابله موثری برای فساد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کارها هم فرهنگی است و فرهنگ جامعه باید پذیرای برخورد با فساد در هر سطحی از حاکمیت باشد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه برای تحقق این مهم نیازمند انقلاب رسانه‌ای هستیم، تصریح کرد: باید شفاف‌سازی صورت پذیرفته و رسانه‌ها اطلاعات درست و شفاف به جامعه و مردم ارائه دهند.

وی افزود: در غیر این صورت هم رسانه بیرونی و هم رسانه داخلی، اطلاعات غلط ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص راهکار کاهش ارجاعات به دادگستری‌ها گفت: جامعه با جایگاه وکالت و کارشناسی تخصصی دادگستری، آشنایی نداشته و از آن بهره‌مند نمی‌شود.

وی اظهار داشت: به این منظور طی هماهنگی با رسانه ملی در پی تولید برنامه‌ای برای فرهنگ‌سازی این موضوع هستیم که امیدواریم موثر باشد.

بهادری جهرمی در پاسخ به علت فیلترینگ توییتر و تلگرام، خاطرنشان کرد: ده‌ها هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد که از اشخاص در پی اهانت در فضای مجازی، شکایت شده اما متولیان این ۲ شبکه مجازی برای ارائه اکانت (مشخصات کاربری) مورد نظر با دستگاه قضایی همکاری نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که مردم درخواست استیفای حقوق خود را نداشته باشند فیلترینگ نیز برداشته می‌شود زیرا باید ابزار لازم برای شناسایی اکانت متخلف را داشته باشیم.

بهادری جهرمی در خصوص کم بودن ظرفیت پذیرش وکالت، گفت: دلیل اول، پایین بودن سطح علمی دانشگاه‌ها برای قبولی در وکالت بوده و دلیل دوم این است که جامعه، ظرفیت مراجعه به وکیل را ندارد.

وی در خصوص موازی‌کاری کانون وکلا و مرکز وکلا گفت: نظام تقنینی کشور به هر دلیلی تصمیم گرفته در ۲ واحد فعالیت کند البته کانون وکلا، مجموعه مستقل و خودبنیاد است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: قبل از تاسیس کانون وکلا حدود چهار هزار وکیل در کشور وجود داشت که پس از آن در ۲۰ سال اخیر ۴۷ هزار وکیل جذب شده و امروز شمار وکلای کشور به حدود ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از افشارگر فساد باید حمایت شود، خاطرنشان کرد: افشاگر نیز باید تمام جوانب را در نظر بگیرد و طوری نباشد که به فرد مقابل، اتهام بزند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، گفت: قوه قضائیه باید با فساد در هر سطحی از حاکمیت برخورد کند و در طرح تحول قوه قضائیه با مسئولی که تخلف کرده و اثبات شود، برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: این برخورد از درون قوه قضائیه شروع شده و وقتی فردی برخورد را از مجموعه خود شروع می‌کند یعنی با کسی شوخی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!