دغدغه‌های فعالان صنعت آرد و نان در جشنواره نان طیب


دغدغه‌های فعالان صنعت آرد و نان در جشنواره نان طیب

مشهد- ایرنا- فعالان صنعت آرد و نان کشور در جریان برگزاری جشنواره نان طیب در مشهد مشکلات خود را با یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در میان گذاشتند.

این جشنواره روز یکشنبه در محل مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی با حضور فعالان صنعت آرد و نان استان‌های مختلف کشور برگزار شد که برخی از آنان حین سخنرانی معاون وزیر دغدغه‌ها و مشکلات خود در خصوص توزیع آرد و کیفیت آن بیان کردند.

گندم تحویلی به کارخانه آزمایش کیفی نمی‌شود

مدیر انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران در خراسان رضوی در این نشست گفت: هم اینک گندم، مستقیم از مزرعه به کارخانه آرد می رود و فلزات سنگین و سموم آن که دو فاکتور در کیفیت تولید به شمار می روند مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد.

علیرضا کیوانی افزود: از آنجا که هزینه‌های مربوط به آزمایش کیفیت گندم بالاست، کارخانه دار نسبت به انجام این آزمایش اقدام نمی‌کند و از سوی دیگر اگر کارخانه دار، گندم فاقد کیفیت لازم را به دولت برگشت دهد سهمیه‌اش قطع می‌شود و دیگر نمی‌تواند گندم داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت باید قبل از اینکه گندم را از کشاورزان خریداری و به کارخانه ها تحویل دهد مطمئن شود که کیفیت گندم استاندارد است اما هم اکنون تاوان این اشتباه را کارخانه داران می پردازند.

خرید گندم بدون شاخصه کیفی

مدیرعامل شرکت آرد قدس رضوی هم در این مراسم گفت: متاسفانه برای اینکه دولت اعلام کند که به خودکفایی رسیده یا خرید گندم خود را افزایش داده هیچ شاخص کیفی برای خرید گندم در نظر نگرفته است.

محمد صفایی افزود: هم اینک در حوزه خرید گندم فقط و فقط شاخصه‌های کمی، آن هم به صورت ناقص مدنظر قرار می‌گیرد و هیچ شاخصه کیفی اعم از میزان پروتئین یا گلوتن گندم در خریدها ملاک قرار نمی گیرد.

وی خطاب به معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شما از ۲۱ مهرماه امسال در کل سامانه‌های آردسازی کشور دست بردید و قیمت‌ها را در کل کشور یکسان کردید و این کار شما باعث شد که هیچ کارخانه آردسازی روی کیفیت و غنی سازی گندم کار نکند.

او اضافه کرد: با این اقدام شما، دوغ و دوشاب یکی شد و دیگر کسی روی کیفیت کار نمی کند یعنی فضای رقابتی بین کارخانه های آرد که حدود ۹ سال روی آن کار شده بود را یک شبه خراب کردید و باعث شدید دیگر هیچ کارخانه آردی در کشور در خصوص کیفیت گندم فعالیت نکند.

لزوم افزایش میزان نمک به خمیر نان

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان نیز در این نشست گفت: وزارت بهداشت اخیرا مصوبه‌ای ابلاغ کرده که نانواها مجاز هستند فقط ۴۰۰ گرم نمک به خمیر وارد کنند و این در حالی است که پیش از ابلاغ این مصوبه، نانواها می‌توانستند تا ۸۰۰ گرم نمک به خمیر اضافه کنند.

محمدرضا خواجه افزود: اضافه کردن ۴۰۰ گرم نمک به خمیر نان در صورتی مناسب است که کیفیت آرد بالا باشد اما کیفیت گلوتونی گندم در ایران پایین است و افزودن نمک به خمیر نان تنها راه‌حل جبران این نقیصه است.

وی تاکید کرد: مصوبه وزارت بهداشت با کیفیت آرد همخوانی ندارد و باید در این مورد تجدیدنظر شود.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: مصوبه استفاده از "برمیکس" برای تزریق به آرد هم باید ملغی شود چون باعث تخریب و التهاب پوستی و پارگی دست نانواها می‌شود.

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در خصوص رسیدگی به موارد یادآور شده از سوی فعالان صنعت آرد و نان کشور قول مساعدت داد و گفت: تا اوایل سال آینده سیستم حمل و نقل هوشمند آرد راه‌اندازی می‌شود و تولیدکنندگان می‌توانند به اختیار خود نحوه حمل آرد را تعیین کنند.

نخستین جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب با محوریت نان طیب به همت موسسه کیفیت رضوی امروز در مشهد برگزار شد. در این جشنواره ۲۸۰ نفر از فعالان مراکز پخت نان، مدیران آستان قدس رضوی، مسئولان اداره غله خراسان رضوی، مدیران اتحادیه نانوایان کشور و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشتند.

علاوه بر معاون وزیر جهاد کشاورزی زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم دیگر میهمان این جشنواره بود.

رونمایی از تندیس نخستین جشنواره محصولات و کسب ‌و کارهای طیب، قدردانی از برترین مراکز پخت نان حاضر در طرح رتبه ارتقای کیفیت نان که توسط موسسه کیفیت رضوی برگزار شده است، برگزاری نشست پرسش و پاسخ با حضور فعالان مراکز پخت نان و مسئولان حاضر در مراسم بخشی دیگر از برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسم سحر قریشی در روزنامه صداوسیما سانسور شد