پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن


پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن

شرایط نگهداری و پرورش کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) شامل نور ملایم خورشید، آبیاری متوسط و منظم هفتگی، دمای نسبتا خنک و استفاده از کود مخصوص کاکتوس‌ها به صورت ماهانه است.

پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - کاکتوس‌ها علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارند که همواره به دنبال کشف گونه‌های جدید این گیاهان و داشتن مجموعه‌ای منحصر به فرد از انواع کاکتوس و ساکولنت هستند. یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین انواع کاکتوس، کاکتوس هاورتیا معروف به کاکتوس گورخری است که با برگ‌های ضخیم گوشتی جذابش و راه راه‌های سفید گورخری، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در این مقاله شما را با شرایط نگهداری و نحوه تکثیر این گیاه آشنا می‌کنیم.در این مطلب می‌خوانیم:
شرایط نگهداری کاکتوس هاورتیا گورخری معرفی کاکتوس گورخری نحوه تکثیر کاکتوس کاکتوس گورخری

شرایط نگهداری کاکتوس هاورتیا گورخری

۱. خاک مناسب

همانند دیگر انواع کاکتوس‌ها استفاده از خاک آماده کاکتوس موجود در بازار برای پرورش این گیاه مناسب خواهد بود. با این وجود شما می‌توانید ترکیبی از خاکبرگ، ماسه و رس را به عنوان بستر کاشت برای این گیاه تهیه کنید. توجه داشته باشید خاک و گلدان مورد استفاده از زهکش کافی برخوردار باشد، زیرا ماندن آب در پای گیاه به سرعت باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن این کاکتوس خواهد شد.


۲. نور مناسب

هاورتیا به نور کافی، ولی غیر مستقیم خورشید برای رشد بهینه نیاز دارد. در محیط آپارتمان، بهترین مکان برای نگهداری این گیاه پنجره‌های آفتابگیر جنوبی است. در محیط کاملا سایه، رنگ سبز برگ‌ها روشن‌تر و راه راه‌های سفید ممکن است از بین بروند و در نور زیاد و مستقیم، رنگ برگ‌ها زرد و قهوه‌ای می‌شود.


۳. نحوه آبیاری هاورتیا گورخری

هاورتیا در طول فصل تابستان نیاز به آبیاری متوسط و منظم دارد و لازم است در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد. با سرد شدن هوا نیاز آبی گیاه کمتر می‌شود.

۴. دمای مناسب

دمای ایده‌آل برای نگهداری کاکتوس هاورتیا دمای بین ۱۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید هر چند این کاکتوس سرمای ۵- درجه را تحمل می‌کند، اما به طور کلی اگر مدت طولانی در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود، گیاه از بین خواهد رفت. از طرف دیگر توجه داشته باشید، گرما و نور زیاد باعث کاهش رشد و از بین رفتن این کاکتوس خواهد شد.

۵. کود مناسب هاورتیا گورخری

برای کمک به رشد بهتر این گیاه می‌توانید از کود مخصوص کاکتوس در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاه هاورتیا را با کود مایع به میزان دو گرم در لیتر، هر چهار هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه تغذیه نمایید.

معرفی کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری)

هاورتیا گورخری (haworthia attenuate) که با نام‌های کاکتوس گورخری، آلوئه گورخری، آلوئه آتنواتا، هااورت سیاه و هاورتیا زبرا نیز در کشور ما شناخته می‌شود، بومی جنگل‌های آفریقای جنوبی و از کاکتوس‌هایی است که به آسانی می‌توان آن را در محیط آپارتمان و دفاتر کار نگهداری و تکثیر کرد. این گیاه فاقد ساقه است و برگ‌های آن ضخیم، گوشتی، آبدار و دارای راه راه‌های سفید است. فصل رشد این گیاه بهار تا پاییز است و در شرایط نگهداری مناسب تا ارتفاع ۲۰ سانتیمتر رشد می‌کند و گل‌های زنگوله‌ای شکل آن به صورت خوشه و رنگ سفید در فصل تابستان به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما شکوفا می‌شوند.

پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن

نحوه تکثیر کاکتوس کاکتوس گورخری

این کاکتوس را به روش کاشت بذر، تکثیر از طریق پاجوش و قلمه زدن برگ می‌توان تکثیر کرد. ساده‌ترین و سریع‌ترین روش، قلمه زدن برگ است. مراحل تکثیر به روش قلمه زدن به شرح زیر است:
یکی از برگ‌های سالم و قوی کناری گیاه را جدا کنید و اجازه دهید دو روز در محیط باز و سایه بماند تا کمی خشک شود. حتی المقدور سعی کنید از قسمت‌هایی برگ را جدا کنید که ظاهر گیاه اولیه و اصلی شما بهم نخورد و توجه داشته باشید که تنها با کمی تکان دادن به آرامی می‌توانید این برگ‌ها را جدا کنید. همچنین ترجیحا از بر‌گ‌هایی که چروک و خرابی کمتری در گل اولیه دارند استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. همانطور که گفته شد، بایستی سطح مقطع برش زده از برگ به مدت چند روز در هوای آزاد و در محلی سایه قرار گیرد تا سطح آن کاملا خشک شود. با توجه به اینکه این سطح مقطع به‌شدت مستعد نفوذ قارچ و بیماری‌های گیاهی است؛ پس خشک شدن آن ضروری است و اگر ندانسته برگ را در خاک کاشته‌اید، تا پنج روز از آبیاری کردن آن خودداری کنید. برگ را در گلدانی حاوی خاک مخصوص کاکتوس یا ترکیبی از ماسه مرطوب، کوکوپیت، پرلیت و کمی قارچکش قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا مقداری بسیاری اندک از رطوبت خاک جذب برگ شود. دقت کنید، قلمه کاکتوس گورخری نیازمند نور ملایم و کم آفتاب است و اگر نور خورشید بیش از حد به آن بتابد به طور مسلم قلمه شما خراب خواهد شد. سطح خاک مورد استفاده همواره باید مقداری نمناک و نه خیس و غرقابی باشد؛ بنابراین بعد از اینکه خاک خشک شد مقدار اندکی آب به آن بدهید.

پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن
تکثیر هاورتیا از طریق پاجوش نیز قابل انجام است. در واقع جدا کردن پاجوش‌ها از گیاه مادری بسیار آسان و در هر فصلی امکانپذیر است جز زمان خواب گیاه (فصل زمستان)، ولی برای این کار باید اجازه دهید پاجوش‌ها تا حدی بزرگ شوند که در اثر از دست دادن آب سریع از بین نروند.

پرورش و نگهداری کاکتوس گورخری (هاورتیا گورخری) و روش تکثیر آن

سخن پایانی

نگهداری از کاکتوس گورخری با داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری آن به راحتی امکانپذیر است. یکی از مهمترین سوالاتی که درباره پرورش این گیاه پیش می‌آید، تغییر رنگ برگ‌های آن است که در صورت قدیمی بودن برگ‌ها طبیعی است. ولی اگر برگ‌های جوان گیاه در حال تغییر رنگ هستند، می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی و نامناسب بودن خاک رخ دهد که لازم است شرایط نگهداری گیاه را به دقت بازبینی و بررسی کنید. سوالات و تجربیات خود درباره تکثیر و نحوه پرورش این کاکتوس جذاب را می‌توانید از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما در میان بگذراید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب همه چیز درباره انواع گل کاکتوس‌ و گیاهان برگ‌گوشتی را نیز در ستاره بخوانید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور