زمانیکه کمونیزم در اروپا شکست خورد


سی سال قبل دیوار ظلم و ستم فرو ریخت و کمونیزم در اروپا شکست خورد. صد ها هزار کمونیست از کشورهای تحت سلطه شوروی به ارو پا فرار کردند، منجمله حدود بیش از ۲۵۰ هزار خلقی و پرچمی نیز از رژیمی که در افغانستان برایش هورا می کشیدند، به...

سی سال قبل دیوار ظلم و ستم فرو ریخت و کمونیزم در اروپا شکست خورد.
صد ها هزار کمونیست از کشورهای تحت سلطه شوروی به ارو پا فرار کردند، منجمله حدود بیش از ۲۵۰ هزار خلقی و پرچمی نیز از رژیمی که در افغانستان برایش هورا می کشیدند، به کاپیتالیسم پناهنده شدند و شوروی سابق و روسیه امروز مردم خود را با سیم خاردار مانع فرار از رژیم کمونیستی می شوند.

در ماه نوامبر ۱۹۸۹ کمونیست در اروپا به همت مردم آلمان شرق که سالها تحت تهدید و شکنجه های روحی و جسمی به گروگان گرفته شده بودند، بالاخره دیوار ظلم و ستم فروریخت و مردم المان شرق که سالها مجبورا از فامیل های شان جدا شده بودند از نظام کمونیستی فرار نمودند. این دیوار بر اساس ظلم و ستمی که از طرف روسیه بر اروپای شرقی به خصوص آلمان شرق اعمال شده بود ۱۴۰ کیلومتر طول داشت، شب هنگام روز ۲۰ سپتامبر ۱۹۶۱ میلادی زمانیکه مردم هر دو برلین درخواب فرو رفته بودند شوروی با تمام امکانات فیزیکی و تخنیکی که در اختیار داشت به ساختن دیوار (ظلم و نفرت) پرداخته تا صبح که همه در خواب بودند دیوار بیشتر از یک متر بلند شده بود و در هر دو طرف دیوار نیروهای روسی با تانک ها از دیوار حفاظت می کردند که کسی فرار نکند و به این طریق در تاریخ اروپا میلیون های فامیل را از دیک دیگر جدا شده بودند به هم پیوستند.

بنده حدود ۱۸ سال این دیوار ظلم و نفرت را مجبورا تحمیل کردم، یاد می اید، هر وقت با موتر از برلین به هامبورگ و یا دیگر شهرهای آلمان می رفتم پولیس شرق موتر مرا متوقف میساخت و تحقیق می کرد، کجا می روم، خصوصا زمانیکه رژیم کمونیستی در افغانستان حاکم بود، هراس داشتند که احتمالا من با دانشجویان برلین شرق تماس دارم که البته حقیقت همین بود، در سال های ۱۹۸۰ میلادی بنده و خیلی از افغانستانی های مقیم برلین با دانشجویان افغانستانی در برلین شرق ملاقات داشتیم و خیلی از دانشجویان افغانستانی از کشورهای چک، پولند، روانیه، بلغارستان و سایر کشور های اروپایی شرقی به برلین شرق می امدند و امکان دیدار بود حالا که به فکر آن دوران می افتم جانم می لرزد.

هیچ دیواری، بر ضد مردم آن کشور نمیتواند برای همیشه استوار بماند بالاخره دیوار چین، روسیه که توسط یک عسکر کا جی بی اداره میشود و کوریای شمالی، که مخالف آزادی های سیاسی و اجتماعی شهروندان خود می باشند فروخواهد ریخت.

محمود منجم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر