محبت؛ دریچه انس کودکان با امام زمان(عج)/ ظرفیت‌های مسجد در تربیت نسل مهدی‌یاور بالفعل شود


محبت؛ دریچه انس کودکان با امام زمان(عج)/ ظرفیت‌های مسجد در تربیت نسل مهدی‌یاور بالفعل شود

حجت‌الاسلام یوسفیان با بیان‌اینکه محبت دریچه انس کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج) است، گفت: مسجد به دلیل حضور مردم با نیات الهی بستر مهیایی برای ایجاد این انس است، که می‌توان با فضاسازی و برنامه‌ریزی این ظرفیتش را فعال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، ایام ماه ربیع الاول به دلیل مناسبت هایی همچون سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت حجت(عج) فرصتی مناسب برای انس نسل آینده با امام زمان(عج) است. از این رو، در گفت وگو با حجت الاسلام «محمد یوسفیان»، کارشناس مهدوی درباره الزامات و راه های استفاده از این فرصت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

انس و ارتباط کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج) چه ضرورت و الزامی دارد؟

شناخت امام زمان(عج) برای همه لازم است، کودکان و نوجوانان نیز به این شناخت نیاز دارند و باید به آنها این معرفت عرضه شود، معرفتی که موجب اطاعت و سپس حمایت همه جانبه از امام و ولی خدا شود. همانگونه که حضرت عباس(ع) چنین اطاعت و تبعیتی را از امام زمان خود داشتند و تمام قد به حمایت از دین و امام شان پرداختند.

اقتضای سن کودکان و نوجوانان برخورداری فضای انس و محبت است و محبت دریچه ارتباط آنها با امام زمان(عج) است.

چطور می توان از دریچه و فضای محبت فرصت انس کودکان و نوجوانان با امام عصر(عج) را فراهم کرد؟

این مهم در دو بعد، قالب و روش و محتوا باید موردتوجه قرار بگیرد. در قالب و روش چون سن کودکان و نوجوانان به گونه ای است که محسوسات را بهتر و بیشتر درک می کنند تا معقولات، باید از ابزاری بهره گرفت که چنین کارکردی دارد مثل شعر، قصه و تمثیل.

در محتوا نیز همین قالب ها را بکار بگیریم و زیبایی های ظهور را برای این گروه سنی خاص تبیین کنیم تا بدانند با ظهور امام(عج) چه اتفاقات مهمی رخ می دهد مثل اینکه فرشتگان به انسان ها سلام کرده و همه مخلوقات و موجودات خوشحال هستند حتی بین حیوانات رابطه عاطفی و محبت برقرار می شود.

وقتی چنین محتوایی به کودکان و نوجوانان عرضه شود با کسی که زمینه ساز چنین فضایی است انس می گیرند.

مناسبت هایی مانند ایام آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) یا نیمه شعبان برای ایجاد فضای انس این گروه سنی با امام مهدی(عج) چه ظرفیتی دارد و چگونه باید این ظرفیت را بالفعل کرد؟

بیان آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در سنین کودکی برای کودکان و نوجوانان شگفت انگیز و جالب است، همچنین است داستان هایی همچون ماجرای ابراهیم نیشابوری که از شیعیان امام عسکری(ع) بود و از سوی ابن عوف تهدید به مرگ شد و می دانست این تهدید عملی می شود، لذا از ترس جان تصمیم به فرار گرفت و در آخرین لحظات به دیدن امام عسکری(ع) رفت تا وداع کند. در این هنگام پسربچه ای را دید که سیمایش چون ماه می درخشید که خطاب به وی فرمود: ای ابراهیم! نیازی به فرار نیست به زودی شر او دفع می شود... ابراهیم متعجب شده و از امام عسکری(ع) دلیل را پرسید و بعد دانست آن کودک حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند.

دانستن این واقعیات درباره امام زمان(عج) چه کمکی به شناخت و دوستی کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج) می کند؟

اینکه کودکان و نوجوانان بدانند امام شان در سن کودکی چنین قدرت و پیشگویی های حتمی داشته اند، برای شان جالب و اثرگذار است. کتاب «داستان های شگفت انگیز از کودکی امام زمان(عج)» و نیز کتب دیگر به این انس کمکی شایان می کند.

حدود 130 جلد کتاب از پیش دبستانی تا پایان مقطع متوسطه در مرکز تخصصی مهدویت تدوین و منتشر شده که مطالعه آنها می تواند بسترساز انس این گروه سنی حساس با امام عصر(عج) باشد.

چقدر مناسبت هایی مثل 9 ربیع الاول و مکان هایی همچون مسجد در انس نسل آینده با امام زمان(عج) اثرگذار هستند؟

درباره یادکردن از حضرت حجت(عج) زمان ها و مکان ها تاثیر دارند، چنان که همه ما می دانیم در معرفت افزایی و حال خوب انسان ها، زمان و مکان نقش دارد به ویژه آن مکان ها و زمان هایی که در شرع مقدس نسبت به آنها توصیه شده است.

درباره یوم الله 9 ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت(عج) می توان با فضاسازی برای انس کودکان و نوجوان با امام عصر(عج) از طریق سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، مسابقه، جشن و ... اقدام کرد.

متولیان فرهنگی باید راه های یادکرد از امام زمان(عج) را در چنین فرصت مهیایی بررسی کنند. مسجد به عنوان یک مکان مقدس به توجه بهتر به خدا و ولی خدا و امور مقدس کمک می کند.

ممکن است در مکان هایی جز مسجد مردم به دلایل و با نیات مختلف مردم حضور بیابند اما در مسجد نیات الهی است و لذا خروجی و رهاورد به مراتب بیشتر است که درباره انس و آشنایی با امام زمان(عج) هم این مسئله صادق است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟